لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

تقویم تاریخ؛ دستور ضرب سکه «دریک» اولین واحد پول ایران

سکه طلا دریک (داریک)

سکه طلا دریک (داریک) منتسب به داریوش بزرگ هخامنشی

چهاردهم سپتامبر سال 488 پیش از میلاد را روزی به دست داده اند که در آن روز داریوش بزرگ (Darius the Great) شاه وقت ایران دستور ضرب سکه ای را داد با وزن و شکل و عیار مشخص و یکنواخت تا واحد پول ایران قرار گیرد. مورخان یونانی در کتابهای خود آن را «دریک Daric (منتسب به داریوش)» نوشته اند.

تا زمان رواج دریک، در ایران معاملات تجاری به صورت مبادله اجناس صورت می گرفت که کاری پیچیده بود و بازار همیشه نوسان داشت. ملل دیگر از سکه طلا برای مبادله کالا و خدمات استفاده می کردند ولی نه بصورت سکه یکنواخت با عیار و وزن و شکل واحد. به عبارت دیگر تا سپتامبر 488 پیش از میلاد، بازرگانان و افراد شکل و عیار طلای «وسیله مبادله» را تعیین می کردند، نه دولتها.

داریوش همزمان دستور ایجاد پستخانه را در ایران صادر کرد که تاریخ نگاران وی را مبتکر «پُست» و ارتباط پستی در تاریخ جهان معرفی کرده اند.

داریوش همچنین در سپتامبر 488 پیش از میلاد دستور ایجاد یک ارتش دائمی را برای ایران صادر کرده بود که مورخان معاصر از آن به نام «سپاه جاویدان» نام برده اند. به این ترتیب، ایرانیان نخستین ملت جهان بودند که به اهمیت وجود یک ارتش دائمی پی برده و آن را به وجود آورده بودند. پیش از آن، هنگام جنگ دست به جمع آوری نیرو زده می شد و یک ارتش دائمی وجود نداشت. بعدا اسکندر و سپس رومیان این ابتکار داریوش را اقتباس کردند.

داریوش در همین سال ساختن تالار صد ستون را در تخت جمشید داده بود که محل اجتماع و دید و بازدید های عمومی باشد و نیز راه طولانی شوش به سارد (ساحل مدیترانه) را ساخت.

وی که سال پیش از آن دستور تقسیم ایران به استان های متعدد (ساتراپی) را داده بود دو سال پس از ضرب سکه داریک و قراردادن آن به عنوان وسیله معاملات درگذشت. داریوش واژه ساتراپ را از آن جهت انتخاب کرد که «استاندار» بداند نگهبان ایالت خود است نه سرور مردم.


منبع: با اندکی تغییر از iranianhistoryofthedays.com

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 4782
/17092017-سکه-دریک-اولین-واحد-پول-ایران.html
logo
سکه ها

تقویم تاریخ؛ دستور ضرب سکه «دریک» اولین واحد پول ایران

تقویم تاریخ؛ دستور ضرب سکه «دریک» اولین واحد پول ایران800392
سکه طلا دریک (داریک) منتسب به داریوش بزرگ هخامنشی چهاردهم سپتامبر سال 488 پیش از میلاد را روزی به دست...

دیدگاه ها

*****
بسیار نیک مانا باشید
*****
سلام
جالب بود، ممنون از مطالب ارزشمند

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.