لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

رونمایی از بخش ویژه بانک مرکزی در موزه آستان قدس رضوی + تصویر

مجموعه اسکناس و سکه بانک مرکزی

مجموعه اسکناس و سکه بانک مرکزی در مراسمی به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، صبح امروز در مراسمی با حضور جمعی از اعضای هیئت عامل، معاونان و مدیران بانک مرکزی و معاونان آستان قدس رضوی در محل موزه مرکزی این آستان، از بخش ویژه بانک مرکزی در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

این مجموعه شامل 48 برگ اسکناس، 12 برگ ایران چک طرح قدیم بانک ها، 16 برگ کاغذ سفید امنیتی همراه با واتر مارک، 2 آلبوم توشیح اسکناس، 23 قطعه سکه طلا، 13 قطعه سکه نقره، 63 قطعه سکه رایج، تندیس های بانک مرکزی و تصاویر روسای کل بانک مرکزی است که در قالب قاب های نفیس به موزه  مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد و از این پس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

اسداله بادامچیان نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو اسبق هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس که به دعوت بانک مرکزی در این مراسم حضور داشت با اشاره به اهمیت موزه ها در بیان تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر ملت ها افزود: علاوه بر این موزه ها اسناد و مدارک علمی معتبری برای پژوهشگرانند.

وی با بیان اینکه اسکناس های ایران پیش از انقلاب توسط بیگانگان تهیه می شد گفت: زحمات 4 دهه اخیر بانک مرکزی در خصوص ضرب سکه و چاپ اسکناس برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی است که در نوع خود بی نظیر است.

بادامچیان با اشاره به ارزش مادی خزانه جواهرات ملی تصریح کرد: این گنجینه ارزشمند از یک سو ثروت ملی و پشتوانه ملت ایران است و از سوی دیگر جزو میراث بشری و بیانگر قدمت فرهنگی و تاریخی ایران است که موجب آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با فرهنگ، تمدن و هنر ایران می شود.

عضو اسبق هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس با قدردانی از اقدام بانک مرکزی در اهدای مجموعه سکه و اسکناس خود به موزه آستان قدس رضوی ابراز امیدواری کرد: این اقدام ارزشمند در تکامل مستمر خود برای آیندگان درس آموز و موثر واقع شود.

دبیرکل بانک مرکزی نیز در خصوص اهدای این مجموعه به موزه آستان قدس رضوی گفت: بانک مرکزی از مدت ها قبل قصد داشت با اهدای بخشی از اسکناس ها و مسکوک خود به این موزه سهمی کوچک در غنی تر ساختن این مجموعه ارزشمند داشته باشد که این امر بنا به دلایلی تا به امروز میسر نشد که با تلاش ها و پیگیری های انجام شده این مجموعه در دوره مدیریت دکتر سیف در بانک مرکزی و به دستور ایشان گردآوری و اهدا شد.

سید محمود احمدی افزود: آثار موجود در این مجموعه از جمله با ارزش ترین قطعات تولیدی و در اختیار بانک مرکزی است که کاغذهای واترمارک با تصویر بارگاه امام هشتم(ع) و حضرت امام (ره) و نیز آلبوم های توشیح اسکناس توسط حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در زمره آنها قرار دارد.

به گفته احمدی قدیمی ترین قطعات موجود در این مجموعه شامل 6 قطعه سکه مربوط به سال 1304 خورشیدی است.

وی ضمن ابراز خرسندی بابت رونمایی از بخش ویژه بانک مرکزی  در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) افزود: امیدوارم آثار موجود در این مجموعه مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد و به رونق این موزه بیفزاید.

بذرافشان، رئیس سازمان کتابخانه ها، اسناد و موزه های آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به سابقه تاریخی موزه های این آستان گفت: گنجینه اسکناس این موزه با 25 هزار برگ اسکناس از 150 کشور جهان و گنجینه پست و تمبر آستان با بیش از 900 هزار قطعه تمبر از 124 کشور دنیا در کشور بی نظیر و در رده نخست است.

وی ضمن تشکر از اقدام بانک مرکزی در اهدای مجموعه اسکناس و سکه به موزه آستان قدس رضوی تصریح کرد: این مجموعه قطعا بر غنای گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی خواهد افزود.

بذرافشان ادامه داد: این اقدام که امروز به ثمر نشسته است حاصل زحمات 3-4 ساله اخیر و نتیجه مساعدت و همکاری متقابل طرفین بوده است.

 

تقدیر از خادمان نمونه حرم رضوی
آیین تقدیر از خادمان نمونه آستان قدس رضوی نیز بخش دیگری از این مراسم بود که طی آن از تلاش های 8 نفر از خادمان برجسته آستان قدس رضوی با اهدای هدایایی از سوی بانک مرکزی قدردانی شد.

اسکناس با شماره سریال رند

گفتنی است این هدایا شامل قطعات ایران چک 500 هزار ریالی بود که به یمن حضرت امام رضا (ع) در آنها از شماره سری هایی با عدد 8 استفاده شده بود.

کتاب کره جواهر نشان

اهدای کتاب «کره جواهر نشان» به کتابخانه آستان قدس رضوی
همچنین در این مراسم کتاب نفیس «کره جواهر نشان» از سوی بانک مرکزی به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد. این کتاب از جمله انتشارات بانک مرکزی است که شرح مفصل و دقیق جواهرات به کار رفته در کره جواهر نشان در آن آمده است.

گفتنی است این کره، فاخرترین و باشکوه ترین کره جواهر نشان شناخته شده در جهان است که حاصل تشریک مساعی فرهیختگان و نخبگان علمی و فرهنگی عصر ناصری است.

این کره که در خزانه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود از لحاظ جواهرات به کار رفته روی یک شیء با مرصّع بودن به 48 هزار و 823 قطعه جواهر به وزن 23 هزار و 627 قیراط و طلای به کار رفته به وزن 6 هزار و 400 مثقال، بالاترین آمار موجود در میان جواهرات ملی ایران را دارد.

کره جواهر نشان کلکسیونی از پنج نوع گوهر گرانبها (الماس، زمرّد، یاقوت قرمز، یاقوت کبود و لعل) با کیفیت ها و تراش های گوناگون است که بخش های مختلف زرّین کره به هنرمندی تمام با این جواهرات ترصیع شده است.

رونمایی از مجموعه سکه و اسکناس بانک مرکزی

رونمایی از مجموعه سکه و اسکناس بانک مرکزی

منبع: cbi.ir، بتانیوز

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 1918
/31052018-رونمایی-از-بخش-ویژه-بانک-مرکزی-در-موزه-آستان-قدس-رضوی-تصویر.html
logo
سکه ها

رونمایی از بخش ویژه بانک مرکزی در موزه آستان قدس رضوی + تصویر

رونمایی از بخش ویژه بانک مرکزی در موزه آستان قدس رضوی + تصویر768511
مجموعه اسکناس و سکه بانک مرکزی در مراسمی به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد. به گزارش روابط...

دیدگاه ها

*****
باید گفت که یکی از بهترین موزه های سکه،تمبر،اسکناس ایران هست حتی در این موزه قدیمی ترین تمبر دنیا نگهداری میشه ولی بخش سکه های مربوط به دوره قاجاری ضعف کوچیکی داره.
*****
موزه آستان قدس رضوی گنجینه بسیار نفیسی است و با این اهدای بانک مرکزی نفیس تر و دیدنی تر شده است. تشکر
*****
لازم شد بیرم مشهد

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.