لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

کشف 100 سکه تاریخی دوره سلجوقی در اردبیل

کشف 100 سکه تاریخی دوره سلجوقی در اردبیل

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل از کشف 102 سکه تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان اتابکی خبر داد.

منصور عالیقدری گفت: تعداد 102 سکه تاریخی توسط خادم و امام جماعت و هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل شهرک سینا کشف و جهت حفظ و حراست از میراث فرهنگی به این اداره کل تحویل داده شد.

وی سکه های تاریخی یافت شده را در اندازه ها و اشکال گوناگون از جنس آلیاژ مس توصیف کرد و افزود: کتیبه این سکه ها در اثر گذشت زمان و دفن شدن در خاک، فرسوده و ناخوانا شده است اما در چند نمونه کلمات موجود حاکی از قدمت تاریخی این سکه ها دارد.

کارشناس باستان شناسی این اداره کل نیز در مورد مضامین و دوره تاریخی این سکه های یافت شده اظهار کرد: وجود کلماتی مانند السلطان، اتابک الاعظم، ملک الاعظم، العظم در این سکه ها و تشابه شکل ظاهری آنها با سکه های عصر سلجوقی، انتساب آنها را به دوره سلجوقیان اتابکی تقویت می‌کند.

حسن یوسفی با بیان اینکه برخی از سکه ها به شکل لاری و برخی دیگر بریده شده و به شکل چهارگوش بالشتی بوده که به دلیل فرسودگی یا نبود کتیبه، محل ضرب و دوره فرهنگی آنها مشخص نیست، گفت: پس از پاکسازی سطح برخی از این سکه ها، شیوه نگارش و دوره فرهنگی آنها به طور کامل مشخص خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی به همراه سرپرست معاونت میراث فرهنگی و جمعی از کارشناسان این اداره کل با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل شهرک سینا و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این مسجد با اهدای لوح سپاس و هدیه ای، مراتب تقدیر و تشکر را از اهتمام و همکاری خادم و امام جماعت و هیئت امنای این مسجد در مورد تحویل سکه های دوره اسلامی اعلام کردند.

منبع: ایسنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 5910
/29022016-کشف-100-سکه-تاریخی-دوره-سلجوقی-در-اردبیل.html
logo
سکه ها

کشف 100 سکه تاریخی دوره سلجوقی در اردبیل

کشف 100 سکه تاریخی دوره سلجوقی در اردبیل600394
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل از کشف 102 سکه تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان اتابکی خبر داد....

دیدگاه ها

*****
وقتی موزه تخصصی سکه بانک سپه زیر سکه پهلوی نوشته سکه های قاجار چه توقعی از کاخ سعد اباد داری
*****
در موزه کاخ سعدآباد بخش سکه های قدیمی چند سکه 25 و 50 و 100 دیناری مسی ناصرالدین شاه رو گذاشتن و در قسمت توضیحاتش نوشتن سکه های مسی احمدشاه!!! یعنی خجالت آوره که یه کارشناس ندارن که سکه های حدود یک قرن پیش مملکت خودمونو بشناسه.
*****
ایران تقریباً مجموعه دار حرفه ای ندارد که همه چیز بداند، مجموعه دارها بیشتر روی 2 یا 3 دوره تاریخی تسلط دارند و بقیه سلسله ها را به طور کامل نمی شناسند.
*****
مجموعه دارای حرفه ایی بهتر میتونن کارشناسی کنن

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.