لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

سکه های دوره ولایت عهدی امام رضا

موزه سکه آستان قدس رضوی

سکه های نقره درهم ولایتعهدی امام رضا(ع) که ضرب سمرقند و محمدیه به سال ۲۰۲ هجری قمری و اصفهان در سال ۲۰۳ هجری قمری است، در گنجینه سکه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش ایکنا:

از منحصربه فردترین آثار موجود در موزه سکه آستان قدس رضوی، سکه های نقره مربوط به ولایتعهدی حضرت رضا (ع) است که ضرب سمرقند و محمدیه در سال 202 هـ.ق و دیگری ضرب اصفهان به سال 203 هـ.ق هستند.

پس از ظهور اسلام و گسترش آن در سایر مناطق مختلف جهان، سکه های این ممالک نیز تحت نفوذ دین اسلام قرار گرفت که سکه های اسلامی به سبب وسعت مملکت اسلامی آن دوران از ارزش تاریخی و هنری خاصی برخوردار می باشند.

پس از اینکه حضرت ثامن الحجج (ع) مجبور به پذیرش ولیعهدی مأمون عباسی (198-218 هـ.ق) و بیعت با وی در تاریخ هفتم ماه رمضان سال 201 هـ.ق قرار گرفتند، سکه های طلا و نقره به نام آن حضرت به عنوان ولیعهد ضرب گردیدند.

دو سکه ولایت عهدی متعلق به دوره عباسیان

دو سکه ولایت عهدی متعلق به دوره عباسیان

 

این سکه ها از لحاظ خط و مطالب موجود بر رو و پشت آنها، جزو زیباترین سکه های ضرب شده در طول تاریخ پانصد ساله عباسیان است.

سکه های ولیعهدی امام رضا (ع) در فاصله سالها 202 تا 204 هـ.ق در شهرهای مرو، سمرقند، فارس، اصفهان، محمدیه (ری) و نیشابور ضرب شده اند.

سکه ضرب اصفهان متعلق به سال 203 هـ.ق

سکه ضرب اصفهان متعلق به سال 203 هـ.ق

متن روی این سکه در هفت سطر به خط کوفی عبارتست از «الله محمدرسول الله المامون خلیفه الله مما امر به الامیرالرضا ولی عهد مسلمین علی بن موسی بن علی بن ابیطالب ذو الریاسین» و متن حاشیه روی سکه به خط کوفی این است «محمدرسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون».

همچنین متن پشت این سکه در چهار سطر به خط کوفی به شرح ذیل می باشد «لااله الاالله وحده لاشریک له المشرق» و در حاشیه داخلی پشت سکه عبارت «بسم الله ضرب هذا الدرهم بسمرقند سنة الثنین و مأتین» و در حاشیه بیرونی آن نیز متن «الله الامر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصرالله» دیده می شود.

به دلیل افزایش چشمگیر مراجعه علاقه مندان به موزه های آستان قدس رضوی، جهت رفاه حال زائران و بهره مندی هرچه بهتر ایشان از مجموعه موزه ها و گنجینه های تخصصی، ساعات بازدید از موزه مرکزی از ساعت 8 تا 18 ادامه دارد.

منبع: ایکنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 4323
/27042015-سکه-های-دوره-ولایت-عهدی-امام-رضا.html
logo
سکه ها

سکه های دوره ولایت عهدی امام رضا

سکه های دوره ولایت عهدی امام رضا591393
سکه های نقره درهم ولایتعهدی امام رضا(ع) که ضرب سمرقند و محمدیه به سال ۲۰۲ هجری قمری و اصفهان در سال ۲۰۳...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.