لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

نگاهی به نخستین موزه شبکه بانکی کشور

موزه بانک سپه ، میراث ماندگار

در دوره ای از تاریخ که ایران جولانگاه بانک های خارجی بود با تاسیس نخستین بانک ایرانی قدمی در راه تحکیم اقتصاد کشور برداشته و شالوده محکم اولین بانک ایرانی به نام بانک پهلوی قشون ریخته شد. بر طبق اساسنامه ، این بانک برای ترفیه حال و رفع احتیاجات صاحب منصبان و افراد قشون و تسهیل استفاده مشارالیهم از سرمایه خود در سال 1304 هجری شمسی در تهران تاسیس شد.

بانک پهلوی قشون تاسیس 1304

بانک پهلوی قشون تاسیس 1304

هسته اولیه تشکیل موزه بانک سپه در نیمه دوم دهه 30 شمسی به کوشش سپهبد فرج الله آق اولی مدیر عامل وقت بانک سپه با خرید مجموعه آثار از مجموعه داران و جمع آوری آثار اهدایی شکل گرفت و با کمک سرکار خانم ملکزاده بیانی سکه شناس و برخی از اعضای انجمن آثار ملی نظیر دکتر مصطفوی شناسایی و آماده نمایش گردید در سال 1352 هجری شمسی موزه به صورت رسمی در طبقه همکف ساختمان ادارات مرکزی بانک سپه واقع در جنوب شرقی میدان مشق تهران افتتاح شد.

سردر جدید موزه بانک سپه

سردر جدید موزه بانک سپه

نظر به اینکه ساختمان اولیه موزه پاسخگوی تمامی نیازهای موجود نبود پس از گذشت 4 دهه از فعالیت موزه بر اساس درخواست اداره کل روابط عمومی و موافقت هیات محترم مدیره بانک ، فضایی بالغ بر یک هزار مترمربع در قالب سه سالن نمایشگاهی ، کارگاه مرمت ، سالن همایش ، فروشگاه ، مخزن و سایر فضاهای اداری به موزه اختصاص یافت و ساختمان جدید موزه در 14 اسفند سال 1395 شمسی افتتاح گردید.

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری سکه

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری سکه

گالری سکه: در گالری سکه موزه بانک سپه بازدیدکننده با سیر تکامل و تحول سکه از شروع مبادلات قبل از کشف فلز ، استفاده از شبه پولها و حلقه های مبادلاتی ، نخستین سکه های ضرب شده در آسیای صغیر تا سکه های معاصر ایران آشنا خواهد شد.

از ویژگی های بارز بخش سکه موزه بانک سپه غنای مسکوکات موجود و وجود سکه های نایاب و کمیاب در دوره های مختلف تاریخی قبل و بعد از اسلام و مسکوکات خاندان های محلی ایران می باشد.

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری سکه

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری سکه

با ساخت ماکت ضرابخانه در این گالری، کودکان و دانش آموزان عملاً با شیوه تولید سکه چکشی در طول تاریخ آشنا خواهند شد.

بیش از بیست هزار سکه در موزه بانک سپه کارشناسی و مستند نگاری شده اند و از این تعداد حدود سیزده هزار سکه در کارگاه مرمت موزه مرمت گردیده است ، علاوه بر این موارد ، کارشناسی مسکوکات مراجعین و مجموعه داران ، همکاری با دانشجویان و پژوهشگران ، شرکت در همایش های علمی و تخصصی ، تالیف مقالات و کتب مرتبط و عضویت در مجامع داخلی و بین المللی نظیر کمیته ملی موزه ها (ایکوم) از فعالیت های مرتبط با این بخش از موزه می باشد.

گالری تابلوهای نقاشی: یکی از بخش های فاخر موزه بانک سپه که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در معرض بازدید و رونمایی قرار گرفته است.

در موزه بانک سپه بیش از 50 عدد تابلو از نقاشان معاصر ایران وجود دارد که در دوره پهلوی و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به منظور استفاده در قسمت های مختلف بانک از هنرمندان خریداری شده است ، وجود این گنجینه نفیس نشان از درایت و همت مدیران بانک در دوره های مختلف به منظور قدر شناسی و پاسداشت هنر و هنرمند بوده که با خرید و حمایت از هنرمندان مانع از خروج این آثار ارزشمند از کشور گردیده اند.

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری تابلوهای نقاشی

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری تابلوهای نقاشی

این تابلوهای ارزشمند در سنوات اخیر با تاکید مقام محترم عامل مبنی بر حفظ و تجمیع سرمایه های ارزشمند بانک به مرور به موزه بانک منتقل و در موزه ثبت و مستند نگاری شدند و پس از مرمت و پاک سازی در گالری تابلوهای نقاشی به نمایش در آمدند.

در گالری نقاشی موزه تابلوهای زیبایی از نقاشان مشهور ایران نظیر سهراب سپهری ، ایران درودی ، رضا مافی ، صادق تبریزی ، ناصر اویسی ، داوود امدادیان ، حسین زنده رودی ، محمد احصایی ، حسین کاظمی ، محسن سهیلی ، مسعود عرب شاهی ، حسین محجوبی ، سیراک ملکنیان و سایر نقاشان برجسته ارامنه وجود دارد که دارای ارزش مادی و معنوی بالایی هستند.

گالری بانک سپه به روایت تاریخ: گالری سوم موزه بانک سپه با عنوان (بانک سپه به روایت تاریخ) تاکید مستقیم بر قدمت و اصالت نخستین بانک ایرانی دارد ، در این بخش برای نخستین بار در کشور فضای یکی از شعب قدیمی بانک با استفاده از تندیس و دکور و وسایل و ادوات مورد استفاده در شعب قدیمی ، بازسازی و بازدید کننده را در محیط شعبه قدیمی بانک سپه قرار می دهد.

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری بانک سپه به روایت تاریخ

نمای داخلی موزه بانک سپه ، گالری بانک سپه به روایت تاریخ

اسناد و تصاویر موجود در این بخش معرف قدمت و روند شکل گیری نخستین بانک ایرانی و تحولات ساختاری آن در طول 93 سال سابقه درخشان بانک سپه است.

اسناد مصور موزه بانک سپه

سند حکم قشونی تاسیس بانک در سال 1304 شمسی ، اساسنامه بانک ، نمودار سازمانی و ارکان بانک سپه ، دفترچه نمونه امضا ، آئین نامه های استخدامی ، گزارش ها و نامه های مدیران بانک به رضاخان و سایر مقامات ، شاهنامه و تفنگ تیر خورده کاظم خان شروری در جنگهای آذربایجان ، نامه تشکر کسبه تبریز به مدیر عامل وقت بانک سپه به دلیل نقش مثبت بانک در غائله آذربایجان، نمونه چک های قدیمی بانک ، دفترچه حساب پس انداز امام خمینی (ره) و آیت الله گلپایگانی و عکس هایی از برگزاری مراسم مختلف در بانک سپه قبل و بعد از انقلاب از آثار به نمایش در آمده در این گالری می باشند.

 

منتشر شده در «پایگاه سکه ها»

نوشته «احسان احمدی نایینی» کارشناس موزه بانک سپه

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 3674
/26082017-نگاهی-به-نخستین-موزه-شبکه-بانکی-کشور.html
logo
سکه ها

نگاهی به نخستین موزه شبکه بانکی کشور

نگاهی به نخستین موزه شبکه بانکی کشور400388
موزه بانک سپه ، میراث ماندگار در دوره ای از تاریخ که ایران جولانگاه بانک های خارجی بود با تاسیس نخستین بانک...

دیدگاه ها

*****
جناب ناشناس شناسه 5610 امروز اتفاقی جهت اطلاع از ساعات بازدید موزه دوباره به این مطلب رجوع کردم که پاسخ شما را دیدم.
اولاً بنده فقط نظر خود را گفتم و به نویسنده یک واقعیت تاریخی را تذکر دادم و تحمیلی در کار نبود.
دوم اینکه در قسمت پایین نظرات نوشته شده " لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید." یعنی اینجا تالار گفتگو نیست شما اگر مخالف رضا شاه هستید صد فحش به رضا شاه مینوشتید و ارسال می کردید کسی هم به شما ایراد نمی گرفت اما اینکه دیکتاتور منشانه به دیگران به خاطر نظراتشان حمله کنید کار پسندیده ای نیست.
یک بار یحیی دولت آبادی از احمدشاه پرسید اعلیحضرتا چه کسی شما را پادشاه کرد احمد شاه پاسخ داد خدا !!
الان با خواندن نظر شما یاد آن جمله افتادم.
هدف از تاسیس بانک سپه و بانک ملی منافع کشور ایران و کوتاه نمودن دست استمعار انگلیس ( بانک شاهنشاهی) بوده.
دوست عزیز ناشناس تاریخ سیاه و سفید نیست به شما توصیه میکنم مطالعه خود را بیشتر کنید و کتابهای تاریخی که بی طرفانه و بر اساس اسناد و شواهد همان دوره نوشته شده را بخوانید و همیشه ظرفیت شنیدن صدای مخالف را داشته باشید.
یا حق
با از سایت سکه ها
*****
دوست عزیز ! شما حق تحمیل نظرات خود به دیگران از جمله کارشناسان محترم سایت سکه ها را ندارید. هر کس می تواند آن جور که دوست دارد ( و البته بدون به کارگیری الفاظ رکیک ) از گذشتگان یاد کند.ضمناً مدیران دوره ی رضاخان بنا بر مقتضیات و همچنین اجبار، ناگزیر به استفاده از عنوانِ شاه بوده اند؛ لیکن ما چنین جبری نداریم.به علاوه سلطنت رضاخان در مغایرت کامل با قوانین مشروطه و مجلس شورای ملی و با تطمیع حاصل شده و از لحاظ شرعی نیز هیچ گونه وجاهتی ندارد. در اینکه رضا خان بر اساس مقتضیات زمان و به منظور تامین منافع حکومت خود ، بانک سپه را تاسیس کرده ، کسی شک ننموده است !!!
*****
جناب احمدی ضمن تشکر از زحمت جنابعالی برای تهیه این مقاله
یک نکته که لازم به تذکر اینکه ذکر وقایع تاریخی می بایست بی کم و کاست و فارغ از خوب یا بد بودن آن بدون قضاوت و اعمال نظر شخصی انجام پذیرد.
رضا خان میر پنج وزیر جنگ احمد شاه در سال 1304 شاه ایران شد و بعد از آن رضا شاه پهلوی نام گرفت و بمدت 16 سال سلطنت کرد. چه دوست داشته باشیم یا نه این حقیقتی است که واقع شده
پس مطمئناً در گزارشات و نامه های مدیران از عبارت رضا خان استفاده نشده است ضمن اینکه شما در سرآغاز مقاله فرمان رضا شاه در تاسیس این بانک را نادیده انگاشتید.

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.