لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

6 موزه جدید در روز جهانی موزه ها افتتاح شد

6 موزه جدید در روز جهانی موزه ها افتتاح شد

همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی 6 موزه در استان های آذربایجان غربی، گلستان، گیلان، خراسان رضوی و استان البرز افتتاح گردیده است.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این موزه ها شامل موزه قاجار در استان آذربایجان غربی، طبقه اول موزه مینو دشت در استان گلستان و 4 موزه خصوصی علوم تاریخ طبیعی (بازی ما) در خراسان رضوی، موزه مذهبی حرم آستانه اشرفیه (مشارکتی با اوقاف) و موزه حکیم نظامی آستارا (مشارکتی با آموزش و پرورش) در استان گیلان و موزه تمبر موسوی در استان البرز است.

محمدرضا کارگر با اشاره به اینکه بر اساس وظایف سازمان میراث فرهنگی، بخش اعظمی از فعالیت های اداره کل موزه ها به حمایت از بخش خصوصی در راه اندازی موزه اختصاص دارد افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و اتخاذ سیاست های جدید در اداره کل موزه ها تسهیل در روند صدور مجوز و حمایت از موزه داری بویژه ایجاد موزه های بخش خصوصی افزایش یافته است.

به گفته وی در حال حاضر 61 موزه خصوصی در کشور فعال است که از این تعداد 40 موزه از سال 92 تاکنون در کشور راه اندازی شده است.

کارگر تاکید کرد: موزه های خصوصی می توانند با فروش بلیت، برگزاری دوره های آموزشی، نمایشگاههای موقت، برپایی کارگاه های مرمت، ایجاد فروشگاه محصولات فرهنگی بخشی از هزینه های موزه را تامین کنند. همچنین این موزه ها می توانند از محل تسهیلات مالی به تجهیز، نورپردازی، اقدامات مرمتی و... اقدام کنند.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی در خصوص نحوه راه اندازی موزه های خصوصی گفت: مجوز راه اندازی این موزه ها پس از تهیه شناسنامه، اقدامات کارشناسی و ثبت آثار مجموعه داران، معرفی فضای موزه ای و طرح محتوایی ارایه شده از سوی کارشناسان اداره کل موزه ها در راستای حمایت معنوی از آنان به مجموعه داران داده می شود. تسهیلات بلاعوض به مجموعه دارانی که نسبت راه اندازی موزه خصوصی اقدام می کنند از دیگر حمایت های معنوی این اداره کل محسوب می شود.

به گفته این مسئول تهران و اصفهان رکوردار بیشترین موزه های خصوصی در کشور هستند.

موزه حکیم نظامی آستارا با محوریت پیشینه تعلیم و تربیت، موزه حرم در آستانه اشرفیه با رویکرد ارائه نفیس ترین نسخ خطی قرآنی، اسناد و دست نوشته های علما و بزرگان دینی استان گیلان، موزه قاجار با نمایشگاهی از آثار توقیفی در ارومیه، بخش دوم موزه مینو دشت استان گلستان با موضوع مردم شناسی، موزه پول و تمبر موسوی در کرج با تمبرهایی از جنگ جهانی اول تا دوره قاجار و موزه علوم تاریخ طبیعی در خراسان رضوی است.

 

به گزارش خبرنگار افتخاری سکه ها «کسری فرزام» ؛ موزه پول و تمبر موسوی (یکتا)، اولین موزه خصوصی استان البرز می باشد که با تلاش جناب آقای سید حسین موسوی یکتا که خود از مجموعه داران قدیمی این استان و کشور در زمینه تمبر و سکه هستند افتتاح شده است. این موزه با رعایت کلیه استانداردهای جهانی موزه ها ساخته شده و دارای تاییدیه های لازم می باشد و از روز شنبه 8 خرداد ماه 1395 پذیرای عموم علاقمندان خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 2279
/26052016-6-موزه-جدید-در-روز-جهانی-موزه-ها-افتتاح-شد.html
logo
سکه ها

6 موزه جدید در روز جهانی موزه ها افتتاح شد

6 موزه جدید در روز جهانی موزه ها افتتاح شد600415
همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی 6 موزه در استان های آذربایجان غربی، گلستان،...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.