لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

اشاره به اهمیت نقش سکه در گردهمایی موزه آستان قدس رضوی

ˈسید حسین رئیس الساداتˈ در نشست تخصصی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: اشیای موزه ای مستندترین گواهی های تاریخی هستند و در این راستا سکه ها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند.

نشست تخصصی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

وی با اشاره به محوریت موزه آستان قدس رضوی در زمینه های مختلف به ویژه گردآوری مجموعه های کم نظیرِ سکه گفت: ما در این موزه سکه ای داریم که یک طرف آن، تصویر یزدگرد است و در سوی دیگرِ آن کلمه ˈلا اله الا اللهˈ درج شده و این سکه خود به تنهایی معانی بسیار در زمینه هویت تاریخی تمدن ایرانی اسلامی به ما منتقل می کند.

یک کارشناس سکه و متخصص در زمینه شناخت سکه های ماشینی ایران نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین رویدادهایی که جهان را به سوی مدرنیزه پیش برد ضرب سکه های ماشینی بود.

ˈعبدالحسین زعفرانیˈ با بیان اینکه فرانسه نخستین کشور ضرب کننده سکه به صورت ماشینی بود، افزود: در ایران تقریبا 2500 سال سکه به روش سنتی و دستی ضرب می شد اما از سال 1312 در برخی شهرهای ایران به ویژه تبریز سکه ها به صورت نیمه ماشینی و با استفاده از دستگاه پرس چرخی ضرب شدند.

وی اظهار کرد: ناصرالدین شاه قاجار نخستین شاه ایرانی بود که دستور داد ضرابخانه ضرب سکه با روش جدید و ماشینی ایجاد شود که با ایجاد این ضرابخانه از سال 1294 به بعد سکه هایی در ایران به صورت استاندارد و متحدالشکل ضرب شد و این روش ضرب تا پایان دوره قاجار ادامه داشت.

وی به انواع سکه های ضرب شده در دوره قاجار، پهلوی اول و دوم اشاره کرد و گفت: پس از سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی حدود 44 طرح سکه و حدود 220 عدد سکه تاریخ بندی شده ضرب و عرضه شد که بیشتر آنها از سال 1359 به بعد بود و این سکه ها با مبالغ مختلف و به مناسبت های گوناگون ضرب شدند.

یک کارشناس سکه های تاریخی نیز در این نشست به معرفی یک سکه دو درهمی نقره مربوط به دوره ایلخانی پرداخت و گفت: این سکه که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود، سکه ای کمیاب مربوط به سال 739 هجری قمری است.

ˈمحمدرضا شاهرودی زادهˈ افزود: این سکه 33/1 گرم وزن دارد و سابقه تاریخی آن به 800 سال قبل می رسد.

وی بیان کرد: یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این سکه این است که سکه به نام ساتی بیگ خاتون (بانویی که در دوره تاریخی 739 تا 741 به عنوان امیر ایلخانان حکمروایی می کرده است) ضرب شده که این موضوع به این سکه اهمیت ویژه ای داده است.

معاون امور موزه های آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: موزه های آستان قدس رضوی از 12 گنجینه نفیس شامل سکه و مدال، تمبر و اسکناس، فرش، هدایای رهبر معظم انقلاب، موجودات دریایی، نقاشی، ظروف، سلاحهای گرم و سرد، قرآن و نفایس و تاریخ تشکیل شده که از جمله غنی ترین گنجینه جهان اسلام به شمار می رود.

ˈعلی سوزنچیˈ افزود: یکی از گنجینه های نفیس آستان قدس رضوی، مجموعه سکه ها و مدالهای آن است که هم اکنون برحسب ظرفیت مکان از بین صدها سکه و مدال خزانه آستان قدس رضوی، 407 سکه از دوره های سلوکی، اشکانی، ساسانی، خلفای اموی، سامانی، آل بویه، خلفای عباسی، غزنوی، سلجوقی و صفویه به همراه 99 عدد مدال به نمایش گذاشته شده است.

وی بیان کرد: سکه های دوران ولایتعهدی حضرت امام رضا (ع) به تاریخ 202 و 203 هجری قمری از جمله سکه های بسیار نفیس این مجموعه است.

 

منبع: ایرنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 1526
/21052014-اشاره-به-اهمیت-نقش-سکه.html
logo
سکه ها

اشاره به اهمیت نقش سکه در گردهمایی موزه آستان قدس رضوی

اشاره به اهمیت نقش سکه در گردهمایی موزه آستان قدس رضوی
ˈسید حسین رئیس الساداتˈ در نشست تخصصی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: اشیای موزه...

دیدگاه ها

*****
" اما از سال 1312 در برخی شهرهای ایران به ویژه تبریز سکه ها به صورت نیمه ماشینی و با استفاده از دستگاه پرس چرخی ضرب شدند. "
منظور ايشان سال 1312 قمري بوده؟

پاسخ:
حتما منظور ایشان 1212 قمری بوده است. که ممکن است اشتباه درج شده باشد.

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.