لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

مرمت 300 سکه تاریخی در یزد

مرمت سکه تاریخی باستانی

ساشا ریاحی مقدم؛ سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: تعداد 300 عدد از سکه های گنجینه میراث فرهنگی یزد در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت خانه تاریخی شکوهی مرمت و احیا شد.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: از نظر تاریخی این گروه از سکه ها از دوره ساسانی تا دوره قاجار و از نظر جنس شامل نقره ، مس ، برنز و برنج است.

وی با بیان اینکه سکه ها به عنوان یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملت ها ، همواره از جایگاه ویژه ای در مطالعات تاریخی برخوردار است ، اظهار کرد: سکه ، سندی مکتوب و معتبر، کتابی کوچک و پرمحتواست که ضرورت شناخت و اهمیت آن از جهات مختلف، حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: هر یک از عوامل تشکیل دهنده سکه، نوع فلز، نقش ها و نگارها، علایم روی سکه ها، محل ضرب، نوع خط، تاریخ ضرب و ابزار ضرب به لحاظ علمی در شناخت تاریخ، فرهنگ، هنر و نیز اقتصاد هر دوره تاریخی نقش عمده ای دارد.

وی اضافه کرد: از تصاویر سکه ها به طرز پوشیدن لباس و آرایش سر، ساده زیستی یا تجمل گرایی فرمانروایان پی می بریم و از عنوان و القابی که به خود بسته اند با نحوه تفکر و جاه طلبی های آنها آشنا می شویم.

این مسئول با بیان اینکه نقش های موجود بر 2 روی سکه ها طیف گسترده ای از طرح ها و نقش های انسانی، حیوانی و گیاهی به همراه کتیبه ها را شامل می شود گفت: پوشیده شدن این نقش ها به وسیله رسوبات محیطی و یا محصولات خوردگی باعث ناخوانا شدن طرح و نقش سکه ها شده و مانع بررسی دقیق و تاریخ گذاری صحیح آنها خواهد شد.

ریاحی مقدم افزود: از طرفی وجود رسوبات محیطی یا برخی ترکیبات آسیب رسان بر روی سکه ها باعث خوردگی و تخریب نقش آنها می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد درجه حرات، رطوبت، نور و نحوه نگهداری از سکه ها را از مهم ترین عوامل آسیب رسان به سکه ها عنوان کرد و گفت: سکه های این گروه به واسطه وجود ترکیبات کلریدی و خوردگی ناشی از آن به شدت آسیب دیده و در مواردی نقوش و کتیبه آنها نیز تخریب و یا ناخوانا شده بود.

ریاحی مقدم افزود: در این مورد جلوگیری از تخریب بیشتر با تثبیت خوردگی فعال انجام شد و بر سطح بسیاری از سکه ها رسوبات محیطی وجود داشت که پاکسازی شد تا علاوه بر حذف ر سوبات به عنوان یکی از عوامل آسیب رسان، ویژگی های بصری آنها نیز بهتر نمایان شود.

وی اضافه کرد: بیشترین آسیب موجود بر روی سکه ها مربوط به محصولات خوردگی مس دارای بنیاد کلریدی بود.

 

منبع: ایرنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 2794
/19082017-مرمت-300-سکه-تاریخی-در-یزد.html
logo
سکه ها

مرمت 300 سکه تاریخی در یزد

مرمت 300 سکه تاریخی در یزد600548
ساشا ریاحی مقدم؛ سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: تعداد...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.