لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

اهدای 240 سکه چکشی به موزه آستان قدس رضوی

سکه ها: مجموعه ای نفیس از سکه های ضرب چکشی سلسله های مختلف ایران توسط «محمد صادق محفوظی» مجموعه دار و رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی در تهران به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز دایره المعارف انسان شناسی و گنجینه نسخ خطی و فرهنگی به عنوان بزرگترین موزه خصوصی کشور دربردارنده حدود 100 هزار اثر خطی و فرهنگی است که توسط دکتر محفوظی گردآوری شده است.

وی بیان کرد: عشق و ارادت به بارگاه مقدس حضرت رضا (ع) موجب شد دکتر محفوظی یکی از گرانبهاترین مجموعه های خود را شامل 240 سکه ضرب چکشی از جنس طلا، نقره و برنز را به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی هدیه کند.

وی اظهار کرد: قدمت سکه های اهدایی این مجموعه دار به 2500 سال قبل باز می گردد که یکی از قدیمی ترین سکه هایی که تاکنون به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی هدیه شده است.

یزدی نژاد گفت: سکه های اهدایی مربوط به ساتراپهای هخامنشیان، شاهان پارس « ارد اول و خسرو » از سلسله ایلیمائی، عمر ابن اعلاء از حکام عرب طبرستانی، سکه های پادشاهان سلسله های عباسیان، سامانیان، غزنویان، آل بویه، حمدانیان در سوریه، ایلخانان مغول، مظفریان، تیموریان، صفویان، سلجوقیان، افشاریان و قاجاریان می شود.

وی ادامه داد: سکه های مزبور در شهرهای «معدن لولو، سیواس، مدینه قونیه، اهواز، مدینه السلام، سمرقند، سرمن رای، بصره، نیشابور، بخارا، شیراز، اصفهان، واسط، جنابا (گناوه)، ارجان، یزد، تبریز، کرمان، قزوین، کاشان» در دوره های مختلف تاریخی ضرب شده است.

این مسوول گفت: این سکه ها پس از بررسی، چرک زدایی، مستندسازی و تصویربرداری به نسبت سلسله ها در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه اهدای مجموعه های ارزشمند به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی همچنان تداوم دارد، افزود: طی دو ماه گذشته از سال جاری 230 سکه نقره و طلا و 100 سکه برنز و مس- نیکل مربوط به ایران و کشورهای خارجی به این گنجینه اهدا شده است.

 

منبع: ایرنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 1565
/09062015-اهدای-240-سکه-چکشی-به-موزه-آستان-قدس-رضوی.html
logo
سکه ها

اهدای 240 سکه چکشی به موزه آستان قدس رضوی

اهدای 240 سکه چکشی به موزه آستان قدس رضوی
سکه ها: مجموعه ای نفیس از سکه های ضرب چکشی سلسله های مختلف ایران توسط «محمد صادق محفوظی» مجموعه دار...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.