لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

طراح اتومبیل «انزو فراری» روی سکه نقره 10 یورویی

طراح اتومبیل «انزو فراری» روی سکه نقره ایتالیایی

یک موسسه طراحی ایتالیایی به نام IPZS پروژه ای را آغاز نموده که در این اقدام فرهنگی، طراحی و ضرب سکه های یادبود (مناسب مجموعه داری) با هدف شناساندن و به یادگار گذاشتن چهره های تاثیرگذار و مطرح قرن بیستم اروپا، به مردم می باشد.

استودیو IPZS سکه 10 یورویی نقره، منقش به تصویر «انزو فراری» طراح اتومبیل ایتالیایی طراحی و ضرب نموده است. در ادامه بیشتر با این افتخار صنعت خودرو ایتالیا و جهان آشنا می شویم.

بیش از این ایتالیایی در صنعت خودرو، اتومبیل شیک و سریع آن در جهان مشهور است. یک نام خاص و مورد توجه که زندگی و مسیر شغلی انزو منجر به بلوغ این نام تجاری یعنی «فراری» گردید.

انزو فراری

زندگی و کار انزو فراری

بنیانگذار این نام تجاری بین المللی شناخته شده، انزو فراری (1988-1898) بود. انزو با تلاش خود صنعت خودرو سازی ایتالیا را با نام تجاری و طراحی خود به نقطه اوج رساند. علاقه او به اتومبیل های مسابقه از آنجا آغاز شد که در سن 10 سالگی پدرش آلفردو، او و برادرش، آلفردو جونیور، را به یک مسابقه خودرو در بولونیا برد.

او در جوانی به خدمت فرا خوانده شد و در تمامی جنگ جهانی اول به عنوان آهنگر توپخانه دوره سربازی خود را می گذراند. در سال 1916 پدر و برادر انزو در اثر شیوع آنفولانزا جان خود را از دست دادند و در سال 1918 نیز خود او به این بیماری دچار شد که جان سالم به در برد و از خدمت معاف گردید و به خانه برگشت.

فراری که به غیر از صنعت خودرو هیچ آینده ای برای شغل خود نمی دید، به استخدام کارخانه کوچکی به نام CMN درآمد و وظیفه اش طراحی دوباره بدنه وانت های دست دوم برای استفاده در خودروهای سواری بود. او در سال 1919 نیز به یکی از راننده های تیم این کارخانه تبدیل شد اما موفقیت خیلی کمی داشت.

او در سال 1920 از CMN جدا شد و آلفا رومئو پیوست و خودروهای آنها را در مسابقه های محلی آزمایش میکرد. فراری در سال 1924 جایزه Coppa Acerbo را برد. او تا سال 1929 به طور مستقیم برای آلفا رومئو کار کرد و بعد از آن تیم Scuderia Ferrari را برای آلفا به راه انداخت.

فراری بر ساخت خودروهای کارخانه ای آلفا مدیریت میکرد و تیمی 40 نفره از راننده ها شامل Giuseppe Campri و Tazio Nuvolari ساخته بود.

فراری موفق شد که در سال 1940 دو خودرو برای مسابقه Mille Miglia بسازد. در طول جنگ جهانی دوم، اراده او با تولیدات جنگی حکومت فاشیستی موسولینی درگیر شد. بعد از بمباران کارخانه که توسط نیروهای خودی انجام شده بود، فراری از مودنا به مارانلو رفت.

فراری از زمان شروع مسابقات فرمول جهانی 1 در سال 1950 در این مسابقات شرکت کرده بود اما پیروزی او تا سال 1951 محقق نشد. اولین قهرمانی در سال 53-52 اتفاق افتاد.

مشکلات مالی و تقاضای کاهش یافته در دهه 60، فراری را مجبور کرد که اجازه دهد فیات بخشی از سهم کارخانه را بخرد. فراری در سال 1963 به فورد پیشنهاد داد که کارخانه را با قیمت 18 میلیون دلار بخرد اما بعد از گذشت یک سری مذاکرات، خود فراری منصرف شد.

فراری تا سال 1971 سرپرست مدیریت باقی ماند. با اینکه ضعیف شده بود اما تا زمان مرگش، عنصری مهم و تاثیرگذار در کارخانه بود.

سال 1982 با یک خودرو قوی شروع شد. مدل 126C2 که در اولین مسابقات نتایج خوبی نیز به دست آورده بود. اما در ماه می، Gilles Villeneuve در این خودرو کشته شده و هم تیمیش نیز دیگر حاضر به شرکت در مسابقه نشد. این اتفاق باعث شد که باز هم هیچ موفقیتی در عرصه فرمول 1 در زمان زندگی فراری نصیب تیم نشود.

شیوه مدیریت فراری استبدادی بود. معروف است که او راننده هایش را به امید پیشرفت در مقابل دیگر راننده ها مسخره و تحقیر میکرد. او معمولا با راننده ها رابطه های صمیمی و نزدیک نداشت.

انزو فراری در سن 90 سالگی در 14 آگوست 1988 از دنیا رفت. مرگ او دو سال بعد به طور رسمی اعلام شد. این اتفاق به درخواست خود فراری بود تا ثبت تاریخی تولد او جبران شود. او در شروع دوره قدرتی که بین مک لارن و هوندا ترکیب شده بود، فوت کرد. تنها مسابقه ای که مک لارن در سال 1988 نبرد مسابقه Grand Prix ایتالیا بود. این مسابقه تنها چند هفته پس از مرگ فراری اتفاق افتاد و نتیجه 2-1 به نفع تیم فراری بود.

او در آخرین روزهای زندگیش، عرضه مدل F40 را دید که یکی از بهترین خودروهای جاده ای در زمان خودش بود. این مدل به خاطر تمام خدمات و تلاش‌های فراری، به او تقدیم شده بود. در سال 2003 نیز اولین خودرو به احترام او، با نام Enzo Ferrari عرضه شد. فراری جوایز زیادی دریافت کرده بود که از آنها می توان به نشان شوالیه در سال 1952، نشان های افتخاری مختلف و جایزه Hammarskjöld در سال 1962 اشاره کرد.

پس از مرگش و در سال 1994، نام او به سالن افتخار جهانی خودرو اضافه شد.

طراح اتومبیل «انزو فراری» روی سکه نقره ایتالیایی

روی سکه توسط ماریا کارملا کلانری (Colaneri) طراحی شده است. شامل پرتره سه چهارم از فراری رو به سمت چپ که از روی تصویر بالا الگوبرداری شده است. سمت چپ پرتره آرم نام تجاری، یک اسب ایستاده همراه با متن عمودی انزو فراری که در دو خط است خودنمایی می کند. در سمت راست تصویر، سال 2016 و در زیر آن 10 یورو درج شده است.

پشت سکه طراحی ملی در مورد ایتالیا دیده می شود، یک چهره تمثیلی تلطیف شده که در محاصره یک ستاره پنج پر برجسته است، با جزئیاتی از جمله نشان ملی جمهوری ایتالیا، چرخ دنده، بلوط و شاخه های زیتون، قرار داده شده در داخل آن. بالا و بین دو نقطه از ستاره، تاج دیده می شود. وقتی سکه را به سمت چپ می چرخانید، متن REPUBBLICA ITALIANA قابل خواندن است. در زیر ستاره بزرگ آرم برنامه اتحادیه اروپا «ستاره» کوچک و نام طراح آن، COLANERI درج شده است. و در زمینه سمت راست علامت ضرابخانه «R» که کد شناسایی ضرابخانه رم است خودنمایی می کند.

ارزش اسمی
جنس وزن قطر کیفیت ضرب
تعداد ضرب
10 یورو
نقره 925 22 گرم 34 میلیمتر پروف 8000 عدد

 

نوشته شده در «سایت سکه ها» توسط «صادق پورکاظمی»

منابع: سکه ها | PersianKhodro | Coinsupdate

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 2582
/09052016-طراح-اتومبیل-انزو-فراری-روی-سکه-نقره-10-یورویی.html
logo
سکه ها

طراح اتومبیل «انزو فراری» روی سکه نقره 10 یورویی

طراح اتومبیل «انزو فراری» روی سکه نقره 10 یورویی430430
یک موسسه طراحی ایتالیایی به نام IPZS پروژه ای را آغاز نموده که در این اقدام فرهنگی، طراحی و ضرب سکه های...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.