لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

اهدای سکه های نقره «روپی» دوره گورگانیان هند به موزه آستان قدس رضوی

سکه طلا محمد شاه گورگانی هند

سکه طلا محمد شاه گورکانی / تصویر آرشیوی می باشد و به خبر اختصاص ندارد

یک مجموعه دار آمریکایی، مجموعه کم نظیری از سکه های نقره «روپی» شاهان دوره گورگانی کشور هند را به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

محمد حسین یزدی نژاد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی گفت: این مجموعه نفیس و ارزشمند توسط خانم قمر بنی هاشم، مشهور به «شمع مومن» از مجموعه داران آمریکایی، به موزه حضرت رضا (ع) اهدا شد.

وی ادامه داد: سکه های تقدیمی این بانوی زائر امام رئوف، مربوط به سلطان فرخ سیر و محمد شاه از پادشاهان گورگانی هند هستند.

یزدی نژاد عنوان کرد: این مجموعه سکه اهدایی در بین سال های 1127 الی 1144 قمری در شهرهای اتاوا، کوالیار، اخترنگر، کورا، مستقرالخلافه و شاه آباد قنوج ضرب شده اند.

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی به سجع شعری یکی از سکه ها اشاره کرد و افزود: بر روی یکی از سکه ها به زبان فارسی «سکه زد از فضل حق برسیم و زر / پادشاه بحر و بر فرخ سیر» ضرب شده است، که نشان از اهمیت و گسترش زبان فارسی در شبه قاره هند دارد.

وی با بیان اینکه، گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی با شهرتی که در بین مجموعه داران ایران و جهان کسب نموده باعث گردیده است که خیل عظیمی از مجموعه داران ایرانی و خارجی مجموعه های خویش را تقدیم آستان رضوی کنند، اظهار کرد: این مجموعه اهدایی پس از ثبت و مستندنگاری، می تواند مورد استفاده پژوهشگران و محققان در خصوص پژوهش ها و تحقیقات تاریخی و فرهنگی و استفاده در رساله ها و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.

یادآور می شود، گنجینه سکه و موزه آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتن مجموعه ای قابل توجه از سکه های تاریخی ایران و سایر کشورهای جهان، سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، گردشگران داخلی و خارجی، مجموعه داران سکه از سراسر ایران و سایر کشورهای جهان، دانشجویان و پژوهشگران است.

منبع: ایکنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 5361
/09012017-اهدای-سکه-های-نقره-روپی-دوره-گورگانیان-هند-به-موزه-آستان-قدس-رضوی.html
logo
سکه ها

اهدای سکه های نقره «روپی» دوره گورگانیان هند به موزه آستان قدس رضوی

اهدای سکه های نقره «روپی» دوره گورگانیان هند به موزه آستان قدس رضوی600297
سکه طلا محمد شاه گورکانی / تصویر آرشیوی می باشد و به خبر اختصاص ندارد یک مجموعه دار آمریکایی،...

دیدگاه ها

*****
سلام.جناب سردار شریف زاده ما تغییر قانون رو نخواستیم.اگه مسئولان به همین قانونهای رسمی هم عمل کنند شاهکاره.برای نمونه قانون اهدای 50 درصد مالی که کسی از خاک درمیاره به شخص کاشف که نه تنها این قانون عملی نمیشه بلکه شخص رو مجازات هم میکنن.و صدها قانونی که فقط تو کتاب قانون اساسی خاک میخوره.شما دعا کن همین اقلامی که فعلا خرید و فروشش مجازه بعدا ممنوع نشه!!!
*****
ایکاش مسوولین کشور از مجموعه داران حمایت کنند و قوانین دست و پاگیر خرید و فروش سکه ها منطقی تر شود که این در نهایت به نفع فرهنگ و تاریخ کشور هستش

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.