لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

واحد پول رسمی ایران به تومان تغییر می کند؟!

500 تومن

 

بیش از 80 سال است که مردم واحدی را برای پول ایران در مبادلات مالی روزانه خود به کار می برند که روی هیچ کدام از سکه ها و اسکناس های رایج کشور درج نشده است. چند سالی است که بحث حذف صفر و تغییر واحد پولی از ریال به تومان مطرح شده است. امروز براساس تصویب هیات دولت واحد پول ایران تومان و برابر 10 ریال تعیین شده است. در ادامه شما را به مشاهده نظر کارشناسان اقتصادی در این باره دعوت می کنیم.

چندی پیش حسین قضاوی و غلامرضا مصباحی مقدم بحث کهنه حذف صفرهای زائد از پول ملی را باز کردند، موضوعی که در ابتدا با واکنش مثبت محافل کارشناسی روبه رو شد.

کارشناسان انتقاد داشتند که حذف صفرهای زائد از پول ملی گرچه ممکن است تاثیر محسوسی در اقتصاد ایران نداشته باشد، اما با توجه به اینکه صفرهای زائد مبادلات را بسیار دشوار کرده است، این موضوع ضروری می نماید و دولت بهتر است در جهت تحقق آن اقدام کند، موضوعی که البته پس از مدتی با موضع گیری بانک مرکزی و وزیر اقتصاد وقت به حاشیه رانده شد، چرا که طبق گفته های علی طیب نیا گرچه حذف صفرهای زائد از پول ملی ضروری به نظر می رسد، ولی برای انجام آن نیاز داریم در اقتصاد ایران ثبات بیشتری برقرار شود، ثباتی که هنوز و به طور کامل محقق نشده است.

بعضی کارشناسان می گویند: دولت می خواهد حس کند عکس العمل بازار در برابر چنین تصمیم چه خواهد شد و احتمالا این صفر از دفاتر کسر شود ولی اثری بر پول در گردش نداشته باشد.

ولی با حذف این صفر تغییری در مشکلات پیشین ایجاد نخواهد شد. مثلا اگر قدرت خرید اسکناس آنقدر کم است که مقام بانک مرکزی قدرت چاپ ندارند این مشکل با این حذف حل نخواهد شد. به هرحال به نظر نمی رسد که حذف یک صفر عاملی شود که دولت بخواهد اسکناس و سکه را جمع آوری کند و به جای آن پول تازه ای به گردش بیندازد فقط ممکن است شرکت ها و موسسات از این به بعد به جای تومان از ریال استفاده کنند و این جایگزین اقدامی که در آینده خواهد کرد نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان هم می گویند دولت قصد دارد با چنین کاری در نهایت بازار را تست کند و واکنش آن را دریابد و شاید هم تصمیم دارد پروژه حذف سه صفر را فعلا و تا مدتی از دهان مردم بیندازد و به همین دلیل تصمیم گرفته تا با حذف یک صفر مدتی حذف‌ صفرهای زائد را به تعویق بیندازد.

در این رابطه هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی به میزان، گفت: تغییر واحد پول هیچ تاثیری بر روی بخش واقعی اقتصاد نخواهد داشت و تنها تغییر بر روی اسناد حسابداری ایجاد می شود و به تعبیری این موضوع تاثیری در بخش واقعی اقتصاد کشور ندارد.

وی در این باره ادامه داد: تا زمانی که ارزش واقعی پول در کشور تغییری نکند انتظار تاثیر در اقتصاد کلان دور از واقعیت است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت قرار بود چند صفر از واحد پول کشور را حذف کند ولی حذف یک صفر از واحد پولی کشور تنها به دنبال جو روانی مبنی بر سختی واحد پولی کشور بوده و تاثیری بر روی اصل اقتصاد کشور چه واردات و صادرات، اقتصاد خرد و کلان و نرخ برابری دلار نخواهد داشت.

همچنین در این باره عباسعلی نورا، کارشناس اقتصادی، اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی یک امر ضروری به حساب می آید و اکثر کارشناسان اقتصادی بر این امر تاکید دارند و این امر نیز به علت های گوناگونی چون آسان شدن محاسبات، اهمیت نقل و انتقال پول در کشور باید صورت گیرد که می تواند موجب تسهیل در محاسبه ارزش پولی کشور شود.

وی با بیان اینکه برداشتن یک صفر از ارزش پولی کشور کار توجیه پذیری نیست، گفت: برداشت یک صفر از واحد پولی کشور توسط هیات دولت کار توجیه پذیری نیست زیرا قرار بر این بود تا سه صفر از ارزش پولی کاسته شود تا بتوان اهمیت آن را به خوبی در اقتصاد کشور رویت کرد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: کاهش یک صفر از ارزش پولی کشور تنها در روش محاسباتی تاثیر دارد و نمی تواند صادرات و واردات کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

نورا در انتها یادآور شد: برداشته شدن یک صفر از ارزش پول کشور تأثیری در سطح اقتصاد کلان نخواهد داشت.

 

منبع: ایسنا

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 4286
/07122016-تغییر-واحد-پول-رسمی-ایران-به-تومان.html
logo
سکه ها

واحد پول رسمی ایران به تومان تغییر می کند؟!

واحد پول رسمی ایران به تومان تغییر می کند؟!800450
  بیش از 80 سال است که مردم واحدی را برای پول ایران در مبادلات مالی روزانه خود به کار می برند که...

دیدگاه ها

*****
مطلب جالب بود ولی از خود مطلب جالبتر نظرات بعضی از کاربرا هستش که جوری در مورد آینده حرف میزنن آدم یه لحظه فکر میکنه مرحوم نوستراداموس از قبر بیرون اومده و داره درباره وضع پولی ایران پیشگویی میکنه!! یعنی حتی خبره ترین کارشناسان اقتصادی هم اینجوری با اطمینان حرف نمیزنن .متاسفانه بدبینی بخشی از وجود بعضی از انسانهاس که همیشه با پیشگوییهای بد امید اون چند نفری که با امید به فردا نگاه میکنن رو به یاس بدل میکنن.کاش بلد بودیم بجای اظهار نظرهای الکی و کیلویی فقط دعا کنیم برای فردایی بهتر.
*****
سلام دوستان
به نظر بنده :
1- حذف یک صفر فقط بار مالی کلان تعویض اسکناس و مسکوک را به جامعه تحمیل خواهد کرد چرا که با علم به حجم پول در گردش ، این کار ظرف یک سال هم از نظر فیزیکی و هم از نظر مالی امکان پذیر نیست و احتمالا بانک مرکزی ساز و کار دو تا پنج سال را برای این تغییر در نظر خواهد گرفت و در طول این مدت و با توجه به نرخ تورم سالانه ارزش تومان سال 1401 همان ارزش ریال سال 1396 خواهد بود گویی تغییری رخ نداده .
پس چه بهتر که افق دید را فراتر برده و 4 صفر حذف نماییم که تغییر محسوس آن را در حجم پول همراه نفر و در گردش و کاهش جداول محاسباتی شاهد باشیم . بعنوان مثال چاپ اسکناس 10000 تومانی با صفرهای حذف شده مانند چاپ اسکناس 10 میلیون تومانی در حال حاضر است که کاهش حجم اسکناس بسیار ملموس است .
2- حال که قرار است واحد پولی جدیدی تعریف شود چرا تومان؟؟؟؟ که یک واژه مغولی است و هرچند برای عموم مردم نامی آشناست ولی سنخیتی با فرهنگ دیرین این سرزمین ندارد و ضرباتی که ایران از مغولان در طول تاریخ خورده است بر همگان آشکار است .
پس چه بهتر نام واحد جدید به رای عموم مردم گذاشته شود که از ابتدا نیز قرار بود اینگونه شود ، هرچند ریال نیز ریشه پارسی ندارد .
3- نوع کاغذ نیز مانند اکثر کشورهای دنیا به پلیمری تغییر کند که باعث افزایش عمر متوسط اسکناس خواهد بود همانطور که اکثر دوستان واقفند در حال حاضر سالانه میلیاردها تومان صرف جمع آوری و امحاء اسکناسهای فرسوده و چاپ اسکناس جدید میشود .
*****
سلام و عرض ادب خدمت شریف شما
از دیدگاه بنده جدا از تاثیرات خرد و کلان اقتصادی و همچنین آثار روانی حذف صفر و تغییر واحد پولی :
بیشک احتمال جمع آوری سکه های قدیمی در واحد ریال و خارج ساختن آنها از گردش پولی و بانکی و عدم ضرب سکه جدید با واحد ریال بدیهی هستش
نتیجه این تغییرات :
اول این که سکه های رایج جمهوری اسلامی با واحد "ریال" به احتمال قوی پرش قیمتی خواهند داشت و ارزش کلکسیونی آنها بالا خواهد رفت
دوم این که اولین سکه های ضرب بانک مرکزی با واحد پولی "تومان" نیز در زمره سکه های کلکسیونی خواهند بود
*****
بنظر من ۴ صفر باید حذف بشه
واحد پول جدید هم تومان باشه، چون هرچیزی به جز تومان به سرنوشتی مثل ریال دچار میشه
پول خرد هم ریال باشه با این حساب هر ده هزار ریال برابر با یک تومان میشه که با معنای واژه تومان هم سازگاری داره

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.