لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

پنی سیاه ؛ نخستین تمبر پستی جهان در ایران

همانطور که می دانید یکی از تفریحات قدیمی و خاطره انگیز کودکی، جمع آوری مجموعه های مختلف بود. کارت های بازی، سکه ها، تیله ها و یا تمبرها چیزهایی بودند که اغلب توجه مان را جلب می کردند. نامه ای که می رسید، سر آن که تمبرش برای چه کسی باشد بین بچه ها دعوا می شد و بلاخره یکی افتخار جمع کردن تمبر را از آن خودش می کرد.

black penny in iran

جالب است بدانید که نخستین تمبر پستی جهان در قرن نوزدهم و در سال 1840 میلادی (177 سال پیش) به صورت رسمی ابداع شد. پیش از ابداع تمبرها، هزینه نامه ها به صورت نقدی و بسته به مسافت طی شده از فرد گیرنده دریافت می شد. اما وجود تمبر، فرستنده نامه هزینه ارسال نامه را از پیش پرداخت می کرد. داستان ابداع تمبر نیز از آن جا شروع شد که در نیمه قرن نوزدهم، هزینه ارسال نامه ها به مقوله ای گران و پیچیده بدل شده بود. فردی به نام سر رولاند هیل، برای ساده کردن این موضوع، پیشنهاد تمبرهای چسبناک را مطرح کرد. در نهایت با پذیرش این طرح، تمبرها به وجود آمدند.

بر روی نخستین تمبر پستی جهان که به نام پنی سیاه شهرت یافته، نقشی از صورت ملکه ویکتوریا به چشم می خورد. ارزش این تمبر در آن زمان برابر با یک پنی بود و برای ارسال تمام نامه ها تا وزن حداکثر 14 گرم استفاده می شد. ضمن این که دیگر مسافت ارسال نامه اهمیتی نداشت.

امروزه نمونه ای از تمبر ارزشمند پنی سیاه در گنجینه تمبر و اقلام پستی موزه آستان قدس رضوی وجود دارد و همه روزه از ساعت 8 تا 18 می توانید به بازدید آن بروید.

مشخصات تمبر پنی سیاه

  • دوره تاریخی: قرن نوزدهم 
  • محل چاپ: انگلیس 
  • قیمت تمبر: ۱ پنی
  • ارزش کنونی تمبر: حدود 3 تا 4 هزار پوند (حدود 12 تا 16 میلیون تومان)
  • محل نگهداری: گنجینه تمبر، موزه مرکزی آستان قدس، حرم مطهر امام رضا (ع)، مشهد

ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه: از ساعت 8 تا 18، جمعه ها: از ساعت 8 تا 13

 

منبع: کارناوال

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 2993
/05062017-پنی-سیاه-نخستین-تمبر-پستی-جهان-در-ایران.html
logo
سکه ها

پنی سیاه ؛ نخستین تمبر پستی جهان در ایران

پنی سیاه ؛ نخستین تمبر پستی جهان در ایران600600
همانطور که می دانید یکی از تفریحات قدیمی و خاطره انگیز کودکی، جمع آوری مجموعه های مختلف بود. کارت های بازی، سکه ها،...

دیدگاه ها

*****
سلام من یه تمبر با این مشخصات دارم که مال پدر بزرگم بود که خیلی از وسایل قدیمی رو قبل از فوتش بمن بخشید.ایشون 121 سال عمر کرد طبق شناسنامه ولی خودش میگفت من 26ساله بودم که سجلد گرفتم وکارمند ثبت بخیال اینکه برای بچه م سجلد میخام بدون سوال تاریخ همون روز وسال رو توشناسنامه برام زد و در اصل 147 ساله بود 7خرداد 1382وقتی بقول خودش نقشش تو دنیا تمام شد و رفت پشت صحنه

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.