لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

اهداء 100 سکه نقره خلفای عباسی به موزه توسط دو مجموعه دار یزدی و تهرانی

سکه های خلفای عباسی

مجموعه ارزشمندی در حدود یک صد سکه نقره، از درهم های دوران خلفای عباسی (۱۴۳- ۲۲۵ قمری) توسط دو مجموعه دار مقیم یزد و تهران به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا گردید.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مسئول گنجينه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با اعلام اين خبر گفت: این مجموعه توسط عبدالحسین جماعتی و حسین محمودیان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد. «محمدحسین یزدی نژاد»خاطرنشان کرد: این سکه ها متعلق به دوره خلافت ابوجعفر عبدالله منصور (138 الی 158 قمری) ابوعبدالله محمد المهدی (158 الی 169 قمری) ابوجعفر هارون الرشید (170 الی 193 ق) و محمد المعتصم بالله (218 الی 227 ق) می باشد.

وی افزود: این سکه ها در شهرهای بصره، مدینه السلام (بغداد) و محمدیه (شهر ری کنونی) بین سالهای 143 الی 225 قمری ضرب شده اند.

وی همچنین گفت: شرح کتیبه روی سکه و در مرکز آن: «محمد رسول الله» و درکنار آن بخ، بخ (خوب) و در حاشیه آن : محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی‌الدین کله و لو کره المشرکون» می باشد و شرح کتیبه پشت سکه در مرکز «لا اله الاالله وحده لا شریک له» و در حاشیه «بسم الله ضرب هذا الدرهم به مدینه السلام» دیده می شود.

یزدی نژاد از گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با مجموعه ای غنی از سکه های قبل از اسلام و دوره اسلامی به عنوان پایگاه پژوهشی سکه شناسی و تاریخ شناسی نام برد و افزود: گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی با بیش از 700 هزار قطعه تمبر، افزون بر 22 هزار اسکناس و حدود 62 هزار سکه از 240 کشور و مستعمرات سابق جهان، به عنوان آئینۀ تمام نمای تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ملل مختلف، روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

گفتنی است که علاقه مندان همه روزه می توانند از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهای تعطيل از ساعت 8 تا 12 از گنجينه تمبر، اسكناس و سكه واقع در طبقه منهای يک موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.

 

منبع: قدس آنلاین

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 4597
/04012016-اهداء-100-سکه-نقره-خلفای-عباسی-به-موزه.html
logo
سکه ها

اهداء 100 سکه نقره خلفای عباسی به موزه توسط دو مجموعه دار یزدی و تهرانی

اهداء 100 سکه نقره خلفای عباسی به موزه توسط دو مجموعه دار یزدی و تهرانی
مجموعه ارزشمندی در حدود یک صد سکه نقره، از درهم های دوران خلفای عباسی (۱۴۳- ۲۲۵ قمری) توسط دو مجموعه دار مقیم...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.