لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

راهیابی یک کتاب سکه شناسی؛ به مرحله دوم داوری کتاب سال تاریخ ایران

به گزارش ایبنا، 205 اثر در مرحله اول داوری جایزه کتاب سال رسید که از این میان 14 اثر به مرحله دوم سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی راه یافت. این کتاب‌ها عبارتند از: «سکه های ایران در دوره اسلامی از آغاز تا برآمدن سلجوقیان»، «کندوکاوی در تل ابلیس»، «باستان‌شناسی ماد»، «نامه سرگشاده به اسکندر کبیر»، «خراج از آغاز فتوحات اسلامی تا میانه قرن سوم هجری»، «مرات الادوار و مرقات الاخبار»، «تاریخ ارامنه در ایران در قرن هفدهم میلادی»، «تاریخ خلیح‌فارس از قدیمترین دوران تا کنون»، « استالین»، «ظهور ژاپن مدرن و نگاهی به مشروطه ژاپنی»، «کودتا 1332، سیا و ریشه های روابط جدید ایران و ایالات متحده»، «تاریخ جامع ایران» و «پیک آفتاب».

سکه های ایران در دوره اسلامی ، از آغاز تا برآمدن سلجوقیان

 

سکه های ایران در دوره اسلامی ، از آغاز تا برآمدن سلجوقیان

این کتاب به بررسی سکه های ایران در دوره اسلامی از آغاز تا دوره سلجوقیان می پردازد، شامل یک مقدمه و هفده فصل است. مقدمه به معرفی مختصر دانش سکه شناسی، تاریخچه ضرب سکه و چگونگی ضرب آن در روزگاران کهن می پردازد. پس از آن، هر یک از فصلهای کتاب نخست اطلاعاتی تاریخی متناسب با موضوع هر فصل داده می شود و سپس ویژگی های سکه های هر دوره به تفصیل و با ارائه تصاویر فراوان بیان می گردد. این کتاب نه تنها به معرفی و بررسی سکه های سلسله های مهم ایرانی و اسلامی می پردازد، بلکه سکه های حاکمان محلی و حتی مدعیان حکومت و شورشیان را نیز معرفی و بررسی می کند. انواع گوناگون سکه های عرب - ساسانی، سکه های اموی و عباسی، سکه های اسپهبدان و حاکمان عربِ طبرستان، سکه های طاهری، صفاری، سامانی، باوندی، زیاری، آل بویه و غزنوی، و سکه های علویان طبرستان و قزوین و هَوسَم از جمله سکه هایی هستند که این کتاب به بررسی آنها می پردازد.

سکه در طول تاریخ علاوه بر نقش اصلی‌اش که تسهیل داد و ستدها بوده، ابزاری تبلیغاتی در دست حکومت ها نیز بوده است. سکه شناسی از جمله علومی است که می تواند دانشمندان را در بازشناسی رویدادهای تاریخی یاری رساند و جنبه های مختلفی از وضعیت اجتماعی ، اقتصادی ، دینی، فرهنگی و هنری یک جامعه را به مقاطع مختلف تاریخی بازنمایاند. بررسی سکه ها فواید بسیار برای دانشمندان عرصه های گوناگون در پی خواهد داشت؛ عرصه هایی چون تاریخ، باستان شناسی، کتیبه شناسی، زبان شناسی، فلز شناسی، متن شناسی، دین شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و هنر. بررسی تحول تاریخی اوزان و مقیاسها نیز ارتباطی تنگاتنگ با دانش سکه شناسی دارد.

 

کتاب «سکه های ایران در دوره اسلامی از آغاز تا برآمدن سلجوقیان» تالیف حسن رضایی باغ بیدی در 758 صفحه و شمارگان 1000 نسخه به قیمت 40 هزار تومان از سوی سمت در قطع رحلی به چاپ رسیده است.

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 2654
/03022016-راهیابی-یک-کتاب-سکه-شناسی-به-مرحله-دوم-داوری-کتاب-سال-تاریخ-ایران.html
logo
سکه ها

راهیابی یک کتاب سکه شناسی؛ به مرحله دوم داوری کتاب سال تاریخ ایران

راهیابی یک کتاب سکه شناسی؛ به مرحله دوم داوری کتاب سال تاریخ ایران488640
به گزارش ایبنا ، 205 اثر در مرحله اول داوری جایزه کتاب سال رسید که از این میان 14 اثر به مرحله دوم سی و...

دیدگاه ها

*****
بسیار عالی. انشا الله این کتاب هم مثل دیگر کتابهای خوبی که برای علاقه مندان فراهم کرده اید از طریق سایت خوبتان قابل تهیه باشد

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.