لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

کتاب سکه های مسی ایران فلوس

کتاب سکه های مسی ایران فلوسکتاب سکه های مسی ایران فلوس
توجه
ایران آنتیک
جهت خرید کالاهای مشابه این کالا روی تصویر زیر کلیک نمایید و از محصولات کلکسیونی و لوازم جانبی آن دیدن فرمائید.

فروشگاه تخصصی سکه ایران آنتیک

توضیحات

کتاب سکه های مسی ایران فلوس دوره های صفوی تا قاجار

Persian Copper Coins: From Safavids to Qajars

درباره کتاب

  • نویسنده: بهرام علاءالدینی
  • پدیدآور: یساولی
  • چاپ: رنگ پنجم
  • عکاس و مشاور هنری: رضا ابراهیمی نژاد
  • ویراستار: مریم معصومی
  • لیتوگرافی: نقش آفرین
  • تاریخ چاپ نخست: 1391
  • شمارگان: 3000
  • شابک: 9-553-306-964-978
  • تعداد صفحات: 160 صفحه گلاسه مصور رنگی
  • قیمت روی جلد: 400,000 ریال

توضیحات

هدف اصلی از تالیف کتاب حاضر ، معرفی سکه های مسی ایران از منظر ظاهری و فیزیکی ، نشان دادن تنوع تصاویر منقوش بر آنها و نهایتا آشنا ساختن خوانندگان با فرهنگ ، علایق و هنر مردمان قرون گذشته ی این سروزمین است. از این رو ، جنبه های مادی سکه های مسی ، شامل ارزش مبادله ای آنها در مقابل کالا یا مسکوکات طلا و نقره مد نظر مولف نبوده است. بدیهی است به سبب تغییرات متوالی در وضعیت اقتصادی و معیشتی سرزمین پهناور ایران (ناشی از عوامل طبیعی و انسانی مانند خشکسالی و جنگهای داخلی و خارجی)، ارزش نسبی سکه ها پیوسته در تغییر بوده است و توصیف و توضیح آن به انجام مطالعات جداگانه و مفصل نیاز دارد.

از آنجا که سکه های مسی توسط حاکمان محلی ضرب شده اند، عموماً فقد نام پادشاه هستند. همچنین تاریخ ضرب آنها (به سبب فرسودگی یا به دلایل دیگر) در بسیاری موارد مشخص نیست. در نتیجه ، طبقه بندی آنها بر مبنای سلسله های سلطنتی غالباً ناممکن است. سکه های بررسی شده در این کتاب ، بر مبنای محل ضرب به ترتیب حروف الفبا فارسی طبقه بندی شده اند. استثنائاً تصاویر چند سکه جالب توجه ، که یا فاقد محل ضرب هستند و یا در طبقه بندی اصلی کتاب نمی گنجند، به صورت متفرقه در بخش پایانی کتاب ارائه شده اند. انتساب سکه های دارای تاریخ ضرب به دودمکان یا اشخاص خاص با در دست داشتن فهرست سلسله های سلطنتی و تاریخ فرمانروایی هر پادشاه امکان پذیر است. به منظور تسهیل این امر ، فهرست اسامی پادشاهان هر سلسله با ذکر سالهای سلطنت آنان نیز عرضه می شود.

 

نظرات کاربران
*****
از آنجایی که فلوس کمترین ارزش و بیشترین کاربرد را داشته و نیز به علت جنس مسی و نرم بودن این فلز بیشتر دچار فرسودگی میشده و از طرفی فلوس در طی سال جمع آوری و نقش جدیدی برای آن در نظر گرفته میشده یافتن سکه های فلوس با کیفیت کار ساده ای نیست. کتاب در معرفی و آشنایی با سکه های مسی فلوس تا حد زیادی موفق بوده و تنوع تصاویر از سکه های فلوس در مجموع خواننده را با حال و هوای کلی این سکه ها و نیز مسایل فرهنگی آن دوره آشنا میسازد. عباراتی نظیر یا خیر الرازقین، عزت به قناعت است و ...، هر مس که ز کیمیا چو زر شد، عدل ، و کلمه عدل در میان دو که ترازو و... نشان دهنده فرهنگ مذهبی این دوران و نیز درایت و دقت نظر طراحان سکه آن هم روی سکه ای پرکاربرد که در معاملات به طرف یاد آوری میکند که مثلا عدالت را رعایت کنید نشان از توجه آنها به بار فرهنگی سکه و ترویج آن دارد. این کتاب تصویر خوبی از سکه ها و بار فرهنگی آن ارائه میدهد و برای علاقه مندان چشم نواز و آموزنده است
تنها در یک مورد برای من سوالی پیش آمده که در کتاب سکه پنجاه دینار ناصری 1294 را هم به عنوان فلوس معرفی کرده . از آنجایی که فلوس فی نفسه ارزش اسمی نداشته و به عنوان پول سیاه و کم ارزش در معاملات به کار میرفته و نیز تغییر سالیانه آن ، به نظر نمیتوان سکه پنجاه دینار را به صرف جنس مس در طبقه بندی فلوس جای داد.
در هر صورت کتاب خوبی است و در جمع آوری تصاویر سکه های فلوس با کیفیت و متنوع و آشنایی خواننده در این حوزه بخوبی بر آمده است و زحمت ایشان ستودنی

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.
برچسب ها