لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

آیا میله نقره ای مصر باستان قدیمی ترین پول جهان است؟

سکه مصر باستان

این شیء یک عدد میله نقره ای باستانی ممهور به نام فرعون توت‌عنخ‌آمون (Tutankhamun) است. و قدمت آن بین 1345 الی 1327 پیش از میلاد تخمین زده می شود.

در صورتی که مصریان سلسله هجدهم پیش از این ، سکه تهیه و استفاده می کردند ، این فرضیه مطرح می شود که:

آیا باید آغاز پیدایش سکه را تا هزاره پیش از میلاد پیش بینی کنیم؟

تصویری جدید از تاریخ پولی

این میله نقره ای که توسط موسسه Numismatica Genevensis SA ارائه شده ، نشانه قابل توجهی است از استفاده میله های كوچک براساس یک سیستم حسابداری گسترده كه با ضرب علامت تضمین شده بود ، ممكن است همانطور كه قبلاً تصور می شد ، اختراع لیدین-یونانی نبوده باشد. این مورد سؤالاتی درباره نسخه تاریخچه مفهوم پولی ما ایجاد می کند و ممکن است کاملاً با دانش و ذهنیت ما در مورد چگونگی شکلگیری فرهنگ یونان باستان تغییر دهد. و این گمانه که یونانیان باستان از نوآوری های خارجی برای توسعه مفاهیم و کلمات مناسب برای استفاده روزمره در روزگار خود استفاده می کردند ، غریبه نباشد. یونانیان این ایده را نه تنها برای اهداف خود ، بلکه برای صادرات به عنوان نوآوری از خودشان به دیگر جوامع مناسب ساختند.

بنابر اعلام موسسه یادشده، میله قطره ای شکل یادشده یکی از دو قطعه از مجموعه راجر پریر است. او در سال 1968 درگذشت. دختر وی پس از مرگ وی در ابتدای دهه 1970 این مجموعه را فروخت و از آن زمان تاکنون این میله نقره بخشی از یک مجموعه خصوصی در سوئیس بوده است.

قطعه میله فوق ، قطره ای شکل و از جنس نقره با عیار بالا است و بررسی های تاریخی نشان دهنده این است که این قطعه فلزی در خانه یک بازرگان فنیقی در لبنان تولید شده است. مقدار نسبتاً بالای نقره 98.54% بیانگر این است که نقره این مصنوع میله ای بسیار تصفیه شده است و همچنین بالاترین درجه ظرافت را که یک طلافروش در دوران فرعون قادر به دستیابی به آن بود ، را ارائه می دهد. وزن آن 41.55 گرم است که 8.7 درصد از وزن استاندارد 45.5 گرم متفاوت است ، این کاهش وزن می تواند بدلیل وزن (دبی deben) مصر باستان یا تقلب فرد سازنده باشد. همانطور که از دوره های دیگر عددی می دانیم ، چنین انحراف وزنی کاملاً قابل قبول تلقی می گردد. 

مهر ضربی روی میله به وضوح دیده می شود و به شکل کوزه است و نام فرعون توت‌عنخ‌آمون را به خود اختصاص داده است که از او به عنوان حاکم هلیوپولیس (Heliopolis) در مصر یاد می کنند. توت‌عنخ‌آمون بین سالهای 1345 تا 1327 B.C پادشاهی کرد.

سکه مصر باستان

سیستم پولی مصر

مصریان کاملاً یک سیستم پیچیده پولی مشابه ساکنان بین النهرین داشتند. آنها اقتصاد متنوع و سیستم حسابداری پیچیده ای داشتند که در زندگی روزمره اقتصادی خود مورد استفاده قرار می دادند. به نظر می رسد این میله نقره ای از همان سیستم پولی ، که ممکن است از آن به عنوان وسیله پرداخت استفاده شود ، کاملاً در تصویر تجارت روزانه جای می گیرد. بنابراین جای تعجب ندارد که چنین میله های نقره ای با این اندازه که به عنوان یک سکه عمل می کردند وجود داشته است. مورخان و باستان شناسان می دانند كه میله های استاندارد شده از زمان برنز وجود داشته است. این قطعات اولیه برنز مطمئناً به عنوان قطعات استاندارد مواد اولیه معامله می شدند و شاید حتی به عنوان نوعی پول بدوی یا اولیه نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

مالیات و سیستم پولی مصر باستان

نیم دبی (یا نیم دبه) چه ارزشی داشت؟

بر اساس منابع موجود ، میله ای با وزن نیم دبی (deben) ، مشخص می کند که این میله بر مبنای یک واحد وزن مطابق با واحد پولی موجود در مصر باستان صادر شده است. بنابراین ، با در نظر داشتن این موضوع ، شاید مجبور شویم شروع پیدایش سکه را از 633 پیش از میلاد که تا کنون به لیدیه یونان تعلق داشته به هزاره پیش از میلاد منتقل کنیم.

یک فرد مصری با نیم دبی (half deben) در بازار مصریان در زمان فرعون توت‌عنخ‌آمون چه چیزی می توانست بخرد؟

از فهرست مالیاتی که به دستور رامسس سوم (1188 پیش از میلاد) ساخته شده ، بدست آمده. و همچنین از موارد دیگر ، از جمله درآمد حاصل از استخراج مس (26.320 دبی) ، کتان (3722 دبی) ، بخور دادن ، عسل و روغن (در کل 1،047 دبی) ، غلات (309.950 دبی) ، کتان (64000 دبی) و پرندگان آبی (289.530 دبی). می توانیم خلاصه کنیم که میله های نقره ای کوچک به ارزش نیم دبی ، مقدار اندکی قدرت خرید داشته اند، اما آنقدر ناچیز هم نبوده اند ، زیرا بازهم تأمین کننده کالا یا کالاهایی برای خریداران در بازار بوده اند.

 

تهیه شده توسط «ناصر فرحی» در وبسایت «سکه ها»

منابع:

Manfred Gutgesell, Arbeiter und Pharaonen. Wirtschafts- und Sozialgeschichte im Alten Ägypten. Hildesheim 1989.

David M. Schaps, The Invention of Coinage and the Monetization of Ancient Greece. Ann Arbor 2007.

Michel Valloggia, Note sur deux lingot d’argent de Toutânkhamon, Revue d’égyptologie 68 (2017-2018), pp. 141–152.

ویکی پدیا انگلیسی و فارسی

Numismatica Genevensis

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 22499
/29112019-آیا-نوار-نقره-ای-مصر-باستان-قدیمی-ترین-پول-جهان-است.html
logo
سکه ها

آیا میله نقره ای مصر باستان قدیمی ترین پول جهان است؟

آیا میله نقره ای مصر باستان قدیمی ترین پول جهان است؟15281533
این شیء یک عدد میله نقره ای باستانی ممهور به نام فرعون توت‌عنخ‌آمون (Tutankhamun) است. و قدمت...

دیدگاه ها

*****
سلام.تا الان،من نشنیدم یا ندیده ام که کسی درمورد سکه های ترکیبی از (کل کو )یا (کلکو) که ترکیب جند فلز ارزشمند و با ماندگاری بالا در بربر فرسایش صحبت کنه.که شاید قدمت سکه ای از این نوع جنس کمیاب هستش.وبنده یکه سکه از این نوع دیدم .که پاتن گرفته بودش.وزیر پاتن جنس ورنگ طلای داشت.بصور یک ورقه منظم وزیبا بعرض حدوذدا یک ونیم سانت در یک سانت،وضخامت حدودا یک میلی متر،که روی آن علامت. ضربدر کشیده شده و وزن حدودا 2گرم و20سوت.بنظر بنده شاید قذیمیترین سکه این باشه.
*****
باتشکراز آقای فرخی عزیز. ممنون ازسایت سرشارازمطالب خوب و ارزنده.
*****
سلام صفحه
*****
سلام من یه سکه طلایی دوره پهلوی دارم که هیچی روش نیست هردوطرفش صافه ولی یه سایه کمرنگ از شیر و خورشید پیداس چند می ارزع
*****
با سلام بنده تعدادی سکه شاهی و جمهوری و خارجی دارم کسی خواهان بود زنگ بزنه.ممنونم
*****
یه سکه 1000دینارخطی طلا دارم ارزشش روبرام مشخص کنین ممنون
*****
باسلام باتوجه به ارزش نقره دردوره های متفاوت باستانی ازجمله مصروعصرهخامنشیان واهمیت سکه های نقره ای این مطلب دارای اشکالات بسیاراست وطبق دستنوشته های باستانی نقره اولین شکل فلز ارزشمندمیباشدکه درسکه های شگل هخامنشی به وضوح دیده میشودودرعیارسکه های مصرباستان که سعی درایجادبهترین خلوص فلز را داشته اندمیتوان پی برد ارزش این سکه نقره بسیارزیادمیباشد:یاوزن این میله نقره ای اشتباه است ویا واحدمالیاتی درج شده:لطفااطلاعات کافی دراختیارمخاطبان بگذارید:باسپاس
*****
سلام چیز خیلی جالبی بود من 12 سکه خوارزمی و شکل هخامنش دارم ارزش نگه داشتن داره
*****
مطالب خوب و ارزنده بود.
*****
آیا ۴۱ گرم نقره در ۳۴۰۰ سال قبل قدرت خرید اندکی داشته؟
بگمانم یا در مکتوبات مالیاتی رامسس دچار اشکالی شده اید و یا ایراد تایپی در متنتان رخ داده و وزن این میله ۴۴/۵ گرم نیست!
با احترام

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.