لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

مرمت سکه های تاریخی در همدان

مرمت سکه های تاریخی در همدان

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری همدان از مرمت و بازسازی 12 هزار سکه تاریخی مربوط به دوره صفوی در همدان خبر داد.

بهرام توتونچی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایران اکونومیست با بیان اینکه مرمت و مستندنگاری 12 هزار سکه دوره صفوی به اتمام رسیده است، اظهار داشت: امور موزه های میراث فرهنگی همدان با بکارگیری متخصصان مرمت اشیاء تاریخی بیش از 12 هزار سکه صفوی مکشوفه دهه 60 را مرمت تخصصی و مستندنگاری کرد. این سکه ها مربوط به زمان بازسازی میدان امام (ره) است که در پاکسازی کانال تاسیسات شهری به چند خمره سفالی برخورد کردند و این خمره ها حاوی سکه هایی از مس بودند که در اثر رطوبت شدید اکسیده شده و به هم چسبیده بود. سکه های مسی (فلوس) مکشوفه متعلق به دوره اسلامی به ویژه اواخر دوره صفوی است که در سال 1362 درون ظروف سفالی کشف شدند. به علت فقدان شرایط نگهداری استاندارد در سال 1362، این سکه ها تحویل مخزن اشیای موزه ملی ایران شدند. در سال 1374 مجدداً با فراهم شدن شرایط ، به موزه هگمتانه همدان منتقل و به نمایش درآمدند. 12 هزار سکه فلوس (مسی) با استفاده از متخصصین مرمت اشیاء و اموال فرهنگی - تاریخی به روش علمی مرمت و قابلیت نمایش و پژوهش یافت.

این اموال فرهنگی و تاریخی طی 6 ماه کار علمی و پژوهشی و با تشخیص لایه های مختلف خوردگی، برداشت لایه های اضافی، زدودن خوردگی ها و مستندنگاری در آزمایشگاه تخصصی موزه هگمتانه توسط متخصصین مرمت انجام شده است.

منبع: ایران اکونومیست، با کمی ویرایش

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 4709
/27122016-مرمت-سکه-های-تاریخی-در-همدان.html
logo
سکه ها

مرمت سکه های تاریخی در همدان

مرمت سکه های تاریخی در همدان550335
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری همدان از مرمت و بازسازی 12 هزار سکه تاریخی مربوط به دوره...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.