لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

موزه سکه و تمبر در قروه راه اندازی می شود

موزه سکه و تمبر در قروه راه اندازی می شود

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه گفت: به همت شورای اسلامی و شهرداری قروه و همکاری اداره میراث فرهنگی، موزه سکه و تمبرهای قدیمی در چند ماه آینده برای جذب گردشگر در ساختمان هشت ضلعی پارک رضوان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی بهنیا شامگاه دوشنبه در دومین نشست انجمن میراث فرهنگی شهرستان قروه افزود: در این موزه از مسکوکات قدیمی ایران در دوران مختلف و سایر کشورهای دنیا و تمبرهای دوران پهلوی اول و دوم و پس از انقلاب اسلامی توسط کلکسیونر هنرمند این شهرستان راه اندازی می شود.

وی اظهار کرد: در شهرستان قروه تاکنون تعداد 85 اثر تاریخی شناسایی شده که با توجه به بررسی های باستان شناسی به عمل آمده 66 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بهنیا افزود: سال گذشته 25 مورد اثر نقشه برداری انجام شده و برای تهیه و تکمیل مدارک به شورای ثبت آثار تاریخی فرستاده شده است.

وی از عضویت 112 نفر در انجمن میراث فرهنگی شهرستان قروه خبر داد و افزود: این انجمن ها در بیشتر نقاطی که دارای آثار طبیعی و تاریخی است، فعالیت دارند.

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه، تپه یوخاری قلعه را یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی شهرستان قروه دانست و اظهار کرد: قدمت این تپه چهار هزار و 200 سال پیش و به دوران مس و سنگ بر می گردد که در بخش چهاردولی، روستای بابا شیدالله واقع شده است.

وی افزود: این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3585 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی از تشکیل شش پرونده قضایی متخلفین میراث فرهنگی در سال جاری خبر داد و گفت: 15 متهم در زمینه تخریب آثار، حفاری غیرمجاز، استفاده از فلزیاب و داشتن اموال تاریخی در این شهرستان به مدت 12 ماه حبس محکوم شده اند.

بهنیا از کشف سه دستگاه فلزیاب و اموال تاریخی و پنج مورد حفاری غیرمجاز در سال جاری در شهرستان قروه خبر داد و افزود: در سال جاری سه فقره دادنامه قطعی در این شهرستان صادر شده است.
وی حفظ داشته های تاریخی، فرهنگی و معرفی این آثار را مهم ترین وظیفه انجمن های میراث فرهنگی دانست و ادامه داد: این انجمن ها می تواند بستر مناسبی را برای حفاظت از آثار تاریخی در بین مردم فراهم کنند.

بهنیا آموزش تک به تک اعضای خانواده، آموزش های عمومی صدا و سیما، نشریات، مدارس، کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش نیروهای نظامی و انتظامی را گامی بزرگ در راستای فرهنگسازی دانست.

** ضرورت تشکیل شناسنامه جامع آثار و بناهای تاریخی قروه

یکی از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ و فرهنگ شهرستان قروه نیز در این نشست گفت: پیش بینی طرحی به عنوان شناسنامه جامع آثار تاریخی، تپه ها و جاذبه های طبیعی شهرستان قروه و معرفی آن ضروری است.

محسن صالحی افزود: منطقه باباگرگر یکی از جاذبه های گردشگری چند قطبی طبیعی، درمانی و مذهبی است که نمونه آن در سطح کشور کم نظیر و در منطقه بی نظیر است.

وی حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی شهرستان قروه را جزو دغدغه های خود دانست و افزود: با مدیریت، برنامه ریزی و سازمان دهی مسئولان میراث فرهنگی می توان در راستای حفظ میراث نیاکان و اقوام پیشینه سرزمین شهرستان قروه تلاش کرد تا احیاگر آثار تاریخی در این شهرستان باشیم.

صالحی از محمد ابراهیم زارعی فرماندار سنندج به عنوان عضو انجمن علمی باستان شناسی ایران خواست کارگاه باستان شناسی حفاری مجاز در منطقه با توجه به قدمت تاریخی آن راه اندازی شود تا علاوه بر اینکه باعث شناسایی آثار تاریخی شهرستان می شود از تاراج غاراتگران نیز جلوگیری شود.

وی با اشاره به جلد اول کتاب «بلوک اسفند آباد» خود افزود: جلد این کتاب عکس سنگ نوشته هایی با خط میخی است که باید با استفاده از اساتید با تجربه و آشنا به زبان های باستانی آن را ترجمه کرد چرا که بیانگر آثار تاریخی شهرستان است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شهرستان قروه افزود: برای راه اندازی موزه باید گام های بزرگتری برداشته شود و فقط نباید به سکه ها و تمبرهای قدیمی و ارزشمند متکی بود بلکه شهرستان ظرفیت موزه باستان شناسی و مردم شناسی در بخش های مختلف را دارد.

صالحی با توجه به اینکه تاراج آثار و اشیاء تاریخی یک تجارت سودآور و غیرقانونی است، ادامه داد: تاراج آثار یک مشکل اصلی فرهنگ ما است که راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی مانع بزرگی در راه تاراج و غارات است.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی یک کار دراز مدت و زمان بر است افزود: آموزش به مردم، مراقبت های فیزیکی و استفاده از ابزارهای قانونی برای حفاظت از این آثار تاریخی ضروری است.

صالحی با اشاره به اینکه انجمن میراث فرهنگی بدون هیچ چشمداشتی با ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری می کنند، اظهار کرد: کار این انجمن ارائه گزارش از قاچاقچیان و غارتگران و جلوگیری از غارت آثار تاریخی توسط این افراد است و برای اینکه انگیزه و علاقمندی اعضای افتخاری انجمن تقویت شود باید پاداش هایی برای آن ها در نظر گرفت.

قروه در 90 کیلومتری شرق کردستان واقع شده است.

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 2018
/12012016-موزه-سکه-و-تمبر-در-قروه-راه-اندازی-می-شود.html
logo
سکه ها

موزه سکه و تمبر در قروه راه اندازی می شود

موزه سکه و تمبر در قروه راه اندازی می شود400262
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه گفت: به همت شورای اسلامی و شهرداری قروه و همکاری اداره...

دیدگاه ها

نقد یا نظری ثبت نشده است، شما اولین باشید

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.