لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

کتاب سکه های طلای ماشینی ایران

کتاب سکه های طلای ماشینی ایرانکتاب سکه های طلای ماشینی ایران
توجه
ایران آنتیک
جهت خرید کالاهای مشابه این کالا روی تصویر زیر کلیک نمایید و از محصولات کلکسیونی و لوازم جانبی آن دیدن فرمائید.

فروشگاه تخصصی سکه ایران آنتیک

توضیحات

کتاب سکه های طلای ماشینی ایران

Iran Mechanical Gold Coins

درباره کتاب

  • نویسنده: سید مهدی موسوی
  • ناشر: انتشارات پازینه
  • نوبت چاپ: نخست
  • سال چاپ: 1395
  • شمارگان: 1000 جلد
  • چاپخانه: سپید
  • لیتوگرافی: نقش آفرین
  • تعداد صفحات: 204 صفحه گلاسه رنگی
  • شابک: 1-121-180-600-978
  • شماره کتابشناسی ملی: 4151791
  • قیمت روی جلد: 350,000 ریال

 

توضیحات:

در کتاب حاضر تلاش شده، تا وقایع ضرابخانه و قوانین مرتبط با سکه های طلا از سال 1293 هـ.ق تاکنون بررسی شود. و همچنین فهرست سکه های طلای ماشینی شاهان قاجار (ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمد شاه) و سکه های طلای شاهان پهلوی و همچنین سکه های طلای جمهوری اسلامی که تاکنون به صورت رسمی به ضرب رسیده است به تصویر کشیده شود. سکه های طلای دوره های نامبرده به تفکیک ارزش اسمی، تاریخ، واریته و ارور فهرست گردیده و تصاویر آنها نیز یک به یک و به تفکیک قابل مشاهده می باشد.

 

موضوعات کلی کتاب

  • فصل نخست (پیشگفتار)
    • نخستین سکه طلا
    • درباره طلا و معدن طلا
    • روشهای تشخیص طلا
    • سکه تقلبی
    • یکای (واحد) سکه طلای ماشینی
  • فصل دوم: سکه های طلای ماشینی قاجار
    • سکه های طلای ماشینی ناصرالدین شاه
    • سکه های طلای مظفرالدین شاه
    • سکه های طلای محمدعلی شاه
    • سکه های طلای احمد شاه
  • فصل سوم: سکه های طلای پهلوی
    • سکه های طلای رضا شاه
    • سکه های طلای محمد رضا شاه
  • فصل چهارم: سکه های طلای جمهوری اسلامی

 

تصاویری از متن کتاب

نمونه فصل دوم؛ سکه های طلای ناصرالدین شاه قاجار

تصویر داخل کتاب سکه های طلای ماشینی ایران 01

نمونه فصل چهارم؛ سکه های طلای جمهوری اسلامی ایران

تصویر داخل کتاب سکه های طلای ماشینی ایران 02

نظرات کاربران
*****
سلام-ایا شما کتاب سکه های یادگاری طلا و نقره دوره پهلوی را چاب خواهید کرد-با تشکر
*****
جناب موسوی
با سلام
اگر قرار باشد نام کسی ماندگار باشد با ایجاد چنین آثار ارزشمند و ذیقیمتی است. هر چه از مطالب کم نظیر و بی بدیل کتاب شما که در این کتاب آمده بگویم کم است و حق مطلب ادا نخواهد شد.
امیدوارم کتابی در خصوص سکه های چکشی و نیمه ماشینی هم به طبع برسانید تا مجموعه کتاب سکه های ایران به کمال نزدیک شود. با آرزوی موفقیت
*****
با سلام مجدد به شما خوبان، من قبلاً هم نظرم را در باره این کتاب وزین و جالب گفته بودم، باز می خواهم از جناب آقای موسوی عزیز تشکر کرده باشم، این کتاب بسیار عالی است، شاید باور نکنید ولی این کتاب همیشه و همه جا با من هست و از مطالعه مطالب آن بسیار لذت میبرم و چیز های زیادی یاد گرفته ام... پایدار باشید و موفق.
*****
با سلام و تشکر فراوان از جناب آقای موسوی بابت کتاب وزین و پر محتوا.. به نظر من یکی از کتب بدون نقص در این زمینه میباشد ، بنده تا کنون بیش از ده بار است که آن را مطالعه کرده ام و اکثر جاها همراه خود میبرم. باز هم بابت این کتاب از جناب آقای موسوی کمال تشکر را دارم.
*****
با سلام و تشکر از نویسنده محترم کتاب سکه های طلا جناب سید مهدی موسوی، کتابی که زحمت نگارش آن را بر عهده داشتید بی نظیر و بسیار کامل و جامع و قابل استناد بوده است.
*****
با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی سلامتی
دیروز موفق شدم کتاب سکه های طلای ماشینی ایران را در اصفهان خریداری و بررسی مقدماتی نمایم. تشکر فراوان از زحمات بسیار ارزنده وپرزحمت جنابعالی جهت شناساندن بخشی از فزهنگ این سرزمین.
همانطور که خودتان کاملا مستحضر هستید تنوع سکه های طلای (مدال) دوره پهلوی دوم بسیار زیاد است. جالب بود که ضمن مرور نسبتا کامل همه دوره ها، صحبتی در ارتباط با مدالهای فراوان و البته با کیفیت دوره پهلوی دوم نشده بود. آیا دلیل خاصی داشت؟ می توانست این مجموعه خیلی کاملتر باشد.

پاسخ:
کتاب فوق اختصاصاً برای سکه های طلای رایج پدید آمده است. توجه داشته باشید که وسعت مدالهای یادبود طلا خود نیز کتاب دیگری را می طلبد.
*****
با سلام مجدد
معادل عبارت "نیم تنه" در زبان انگلیسی Bust میباشد و Half-length به معنی همان "نیم طول" است. تاکنون در فرهنگهای لغت متداول length به معنی "تنه" نبوده است. البته اشکالات دستوری دیگری نظیر عدم استفاده از حرف تعریف the قبل از عبارات بانک مرکزی و جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشکال است (با مراجعه به پشت اسکناسهای رایج می توان به عبارت صحیح پی برد). در ترجمه عبارات و ترتیب کلمات انگلیسی سکه های دو و نیم پهلوی جشن ازدواج و یک تومان 1305 رضا شاه هم اشکالاتی وجود دارد.
هرچند این اشکالات چیزی از ارزش اثر کم نمیکنند اما حیف است که برای تألیف چنین آثار فرهنگی لااقل با یک نفر اهل فن (که در مقابل گردآوری مطالب آن زمان زیادی نیز نمی برد) مشورت نشود. ممنون

پاسخ:
Half-length یک عبارت مرکب است که بصورت جدا از هم معنی دیگری دارد اما به بصورت فعلی، دقیقا به معنای «تصویر نیم تنه» است، در مقابل عبارت bust به معنای «مجسمه نیم تنه» است و برای مجسمه کاربرد دارد. منظور ما تصویر نیم تنه شاه بوده است و عبارت half-length مناسبترین عبارت ممکن بوده است.
اما در مورد ایرادات عنوان شده دیگر ، ممکن است نظر شما درست باشد ، بررسی میکنیم و در صورت نیاز به اصلاح، در نسخه بعدی کتاب حتماً اثر خواهیم داد.
با سپاس از نکته سنجی و ریزبینی جنابعالی ، خوشحال می شویم اگر موارد دیگری از این قبیل ایرادات به دیدتان آمد، منت گذارده و آنها را از طریق ایمیل گزارش فرمائید.
*****
با سلام حضور محترم جناب موسوی مؤلف کتاب ذیقیمت سکه های طلای ایران
ضمن عرض تبریک و خسته نباشید برای گردآوری این مجموعه ارزشمند، پس از بررسی و مطالعه مطالب آن سؤالاتی در ذهن متبادر می گردد که پاسخ به آنها میتواند برخی مباحث تکمیلی را تحت پوشش قرار دهد؛
1) آیا مدال جلادت درجه یک (شیردلان) که وزنی معادل 5 تومانی دارد میتواند جزء مسکوکات دوره قاجار طبقه بندی شود؟ (پیش از این اظهار نموده بودید که برخی از این مدالها فاقد حلقه آویز هستند و آقای محمود پیرهادی که نامی از ایشان در مقدمه کتاب آمده به این موضوع اذعان نموده اند)
2) شما در این کتاب به ذکر واریته های دوره قاجار پرداخته و از اشکالات ضرب سکه های طلای پهلوی و جمهوری سخنی مطرح ننموده اید (یا حداقل بسیار محدود و موردی بوده). آیا مسکوکات طلای این دوره ها فاقد واریته و ارور میباشند؟
3) آیا مسکوک یادبود سال های 1379 (امام علی) و 1385 (پیامبر اعظم) با اوزان 8/13 گرم (سکه تمام) و 4/06 گرم (نیم سکه) جزء سکه های طلا قرار نمیگیرند (و تنها یادبودی هستند)؟ همین طور در مورد سکه های یادبود سی امین سالگرد انقلاب
4) آیا سکه نیم پهلوی 1358 (در کتاب با عبارت "بسیار کمیاب" درج گردیده) کمیاب تر از سکه ده پهلوی 1358 (در کتاب با عبارت "کمیاب" عنوان شده) است؟
5) منظور از عبارت half-length of Shah در توصیف سکه های پهلوی چیست؟ (ظاهراً معنی آن میشود: نیم طول شاه!)
6) آیا سکه ای که بمناسبت ده هزارمین روز سلطنت محمدرضا پهلوی (12 بهمن 47) با وزن معادل دو و نیم پهلوی ضرب شده جزء این دسته از سکه ها (دو و نیم پهلوی) بحساب نمی آید؟
با تشکر

پاسخ:
1. مدال درجه یک جلادت (شیردلان طلا) یک مدال نظامی است و به عنوان سکه طلای رایج محسوب نمی شود.
2. بله همینطور می باشد. البته در این دوره ها واریته و ارور به مقدار اندکی وجود دارد و تا جایی که در دسترس ما بوده به آن اشاره کرده ایم.
3. چون نوع ضرب، بسته بندی و توزیع این موارد یاد شده به مدال یادبود شباهت بیشتری دارد، (صرف نظر از وزن و قطر آن) ما آن را در دسته مدال های یادبود قرار داده ایم . البته این نظر سلیقه ای می باشد.
4. هر دو سکه تقریبا در یک درجه کمیابی قرار دارند. در درج عبارت "بسیار کمیاب" برای سکه ربعی اشتباه رخ داده است. این سکه نیز "کمیاب" می باشد.
5. عبارت half-length of Shah به معنی "نیم تنه شاه" می باشد.
6. خیر، این مدال و مدال های دیگر که از نظر تنوع زیاد هم هستند و هم وزن سکه دو و نیم پهلوی ضرب شده اند، جزء این دسته از سکه های طلای رایج بحساب نمی آیند.

*****
سلام چرا تعدادى از سكه هاى طلا یادبودى در اين كتاب نيست


پاسخ:
کتاب سکه های طلای ماشینی ایران، در خصوص سکه های رسمی طلا و سکه های یادبودی طلا می باشد که تا 98 درصد آنها به تصویر در آمده است. منظور شما مدال های یادبود طلا است که شامل موضوع این کتاب نمی باشد.
*****
مثل همیشه کارتان در حد سوپر بانکی بود و تبریک.
جای خالی کتابی مرجع برای سکه های ماشینی طلا احساس میشد و این مهم بدست توانای شما به سرانجامی مطلوب رسید. جمع آوری این همه سکه و تهیه تصاویری با کیفیت و دسته بندی آنها به همراه واریته ها و توضیحات ، علی الخصوص برای سکه های طلا ی قاجاری که از لحاظ کمی ، قریب به اتفاق بسیار کمیاب و نایاب هستند کاری است بس دشوار. از خواندن توضیحات و تماشای این همه سکه نایاب بسیار لذت بردم و به سهم خودم از زحمات جنابعالی کمال تشکر را دارم و برایتان توفیق روز افزون آرزومندم

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.
برچسب ها