لطفا منتظر بمانید...
تبلیغات

تعداد سکه های الیمایی کشف شده به 2000 عدد رسید + تصاویر

سکه ایلمایی

با ادامه کاوش ها در منطقه چگارمان اندیکا و کشف سازه ها و سکه های الیمایی، تعدادی از سکه ها که توسط مردم محلی برداشته شده بود به یگان حفاظت ارائه شد چنانکه در حال حاضر تعداد سکه های کشف شده به 2 هزار عدد رسیده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی گروه میراث فرهنگی روز گذشته بود که خبر پیدا شدن محوطه باستانی و سکه های الیمایی در منطقه اندیکای خوزستان منتشر شد. این محوطه باستانی به واسطه برخورد بیل مکانیکی که به منظور گاز رسانی به روستاهای اطراف مشغول کار بود کشف شد. در پی حفاری مذکور، سازه هایی اندک در این محوطه کشف و در مرحله نخست، 1300 سکه الیمایی از محل بدست آمد. در نهایت به دستور دادستانی کار حفاری در این منطقه متوقف شده و باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی قرار است برای بررسی به منطقه اعزام شوند.

اما به گفته فعالان میراث فرهنگی، پس از کشف 1300 سکه الیمایی در اندیکای خوزستان، تعداد سکه های کشف شده در روز دوم به بیش از 1800 سکه الیمایی رسید.

محوطه کشف سکه های ایلمایی

مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این باره به خبرنگار CHN گفت: «در پی عملیات حفاری برای گاز کشی در روستای چگارمان بخش قلعه خواجه اندیکا، مخبران محلی از بیرون آمدن سکه های منقوش خبر دادند و همین موضوع باعث شد تا پیش از رسیدن مسئولان میراث فرهنکی و عوامل انتظامی و امنیتی، بخشی از سکه های الیمایی توسط برخی بومیان به سرقت برود.»

محوطه کشف سکه های ایلمایی

او با اشاره به اخبار دریافتی از محلی ها در شهرستان اندیکا ادامه داد: «با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و کنترل محل از ادامه پروژه جلوگیری شد و با پاکسازی محل و انجام سرند بخشی از خاک که باید حفاری را پر می کرد عملیات شناسایی افرادی که صدها سکه دیگر را ربوده بودند اغاز شد و در نهایت با کشف تعدادی دیگر سکه، برخی افراد به صورت داوطلبانه اقدام به تحویل سکه های مورد نظر کردند چنانکه تاکنون تعداد سکه های کشف شده به 2 هزار سکه الیمایی افزایش یافته است.»

به گزارش CHN، عملیات سرند کردن خاک و غربالگیری برای اولین بار در کشف های اتفاقی حادث شده است و از آنجایی که شناختحکومت الیمایی ها هنوز بصورت کامل انجام نشده، مطالعات روی مواد فرهنگی آنان از جمله کشفیات اخیر می تواند در شناخت و تکمیل پازل الیمایی کمک قابل توجهی کند . چنانکه می توان از روی این سکه ها به هنر فلز کاری، آداب و رسوم ، فرهنگ و اساطیر و از همه مهمتر گاهنگاری آنان پی برد.

گهستونی با تاکید برآنکه در اندیکا محوطه های باستانی گسترده ای وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است خاطرنشان کرد: «از یک نمایندگی میراث فرهنگی با کمترین امکانات و نیرو و با داشتن کمتر از یک میلیون تومان تنخواه در طول سال، چه انتظاری برای حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی می توان داشت؟ این درحالی است که مشاهدات ما و نیروهای یگان حفاظت در مناطقی از بخش هایی از قلعه خواجه، آبژدان، چلو و... حکایت از حفاری های غیر مجاز و تعرضات بسیار به مناطق تاریخی دارد.»

 

سکه ایلمایی کشف شده از محوطه باستانی روستای چگارمان

دبیر انجمن تاریانا گفت: «در حال حاضر با توجه به کشف داده های فرهنگی در برخی مناطق تاریخی در نتیجه حفاری ها و دستگیری قاچاقچیان لازم است که تجهیز نمایندگی میراث فرهنگی اندیکا و ارتقا نمایندگی به اداره در دستور کار قرار گیرد.»

گهستونی افزود: «با توجه به اینکه حوزه کاری پایگاه ملی آیاپیر که در ایذه مستقر است بخش های عمده ای از شمال خوزستان را از جمله اندیکا، لالی، باغملک، مسجدسلیمان ... شامل می شود، انتظار می رود که وظایف محوله به این پایگاه فقط در حد حرف نباشد و سیطره کاری پایگاه آیاپیر فراتر از ایذه باشد. »

به گزارش CHN، در حال حاضر مطالعات باستان شناسی و پژوهشی منطقه باستانی چگارمان اندیکا می تواند در پایگاه آیاپیر انجام شود. در همین خصوص ضرورت راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه پایگاه آیاپیر ضرورت فراوان دارد.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: «نکته مهم تر اینکه کمتر از یک دهه از شهرستان شدن منطقه کوهستانی و عشایری اندیکا می گذرد. در اندیکا نیز صدها محوطه و اثر تاریخی مهم از دوره های مختلف تاریخی وجود دارد اما توسعه شهری در بافت روستایی اندیکا باعث شده تا پروژه های مختلفی در منطقه اجرا شود که این مهم ضرورت انجام استعلام پیش از اجرای هرگونه پروژه ای را بیشتر می کند. برای جلوگیری از تخریب، تعرض و از بین رفتن آثار و محوطه های تاریخی و همچنبن جلوگیری از پایمال شدن بودجه های دولتی که بدون استعلام به محوطه های تاریخی ورود پیدا می کنند، انتظار می رود که استانداری خوزستان و فرمانداران نسبت به انجام استعلام های لازم دریغ نکنند.»

 

منبع: CHN

نویسنده
تاریخ ارسال
بازدید 24614
/12062016-تعداد-سکه-های-الیمایی-کشف-شده-به-2-هزار-عدد-رسید-تصاویر.html
logo
سکه ها

تعداد سکه های الیمایی کشف شده به 2000 عدد رسید + تصاویر

تعداد سکه های الیمایی کشف شده به 2000 عدد رسید + تصاویر600543
با ادامه کاوش ها در منطقه چگارمان اندیکا و کشف سازه ها و سکه های الیمایی، تعدادی از سکه ها که توسط مردم...

دیدگاه ها

*****
چنانچه میراث فرهنگی ما برنامه ای رو تصویب کند که افرادی که سکه ها و دیگر اشیاء باستانی دارند بون هیچ ترش و وحشتی بیاورند هرچند این روی ین اشیاء نمیتوان قیمت گذاری بکنند ولی با این حال کارشناسان مبلغی را برای آنها ‌ د‌ر نظر بگیرد و هم آن روستا‌ییان به مبلغی میرسن و هم میراث فرهنگی کشور حفظ میشود
*****
مطمعن باش اگه ارزشی نداشت از دست مردم نمی کرفتن
*****
سلام ببخشید مشخصات دقیق سکه های الیمایی چیه مثلا
مربوط به چه دوره ای هستند
روی سکه ها چه نقشی دارد
مربوط به چند سال قبل است
جنس سکه ها چیست
از کجا اصالت را میشه فهمید
ممنون میشم پاسخ دهید
*****
بابا چون این سکه ها ارزش مالی نداشتن اینجور جارشون میزنن همه مسی بودن و دونه ای سه هزارم نمیخرنشون
*****
امان از دست این مخبران محلی !!
*****
چرا بیش از یکسال است که قیمت ها را بروز رسانی نمی کنید ؟
*****
اگر خبر ها ی این سکه ها کمی محرمانه تر بود
خیلی بهتر بود
*****
در زمان ساسانیان روی بنا های هخامنشی عکس شاهان رو قرار دادند و ما آنان میگوییم دزدان تاریخ پس ماهم نابودگران تاریخ هستیم
*****
آيندگان چه قضاوتي در مورد ايرانيان امروز ميكنن با كاري كه ما با آثار فرهنگيمون كرديم

ارسال جدید

روشی برای تشخیص کاربران انسانی از ماشین‌های خودکار.
اعداد در تصویر با صفحه کلید انگلیسی (EN) وارد شود

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید، نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مقاله یا مطلب بالا ارسال کنید.